Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Kalibracja aparatu w Lightroom
wtorek, 25 marzec 2008

Prosta kalibracja aparatu w programie Photoshop Lightroom.

Materiał pochodzi z książki Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelbyego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Niektóre aparaty fotograficzne charakteryzują się nietypowym sposobem rejestrowania kolorów fotografii, a jeśli jesteś
„szczęśliwym” posiadaczem takiego właśnie urządzenia, to pewnie zwróciłeś uwagę na to, że niezależnie od dobranychustawień, fotografie wychodzą zawsze odrobinę zbyt czerwone, zakres cieni ma nieznacznie zbyt zielony odcień, itp. Nawet jeśliTwój aparat poprawnie rejestruje kolorystykę obrazu, to możesz skonfigurować sposób, w jaki program Lightroom interpretuje  kolor. Precyzyjna, profesjonalna kalibracja aparatu fotograficznego jest procesem dość złożonym, a jego opis wykracza poza ramy materiału opisanego w tej książce, lecz chciałbym zaprezentować Ci podstawowe możliwości i funkcje panelu Camera Calibration (Kalibracja aparatu fotograficznego) i podpowiedzieć, gdzie szukać informacji o bardziej zaawansowanych narzędziach tego typu.

Krok 1.

Zanim rozpocznę omawianie procesu kalibracji aparatu, chciałbym podkreślić, że nie jest to czynność wymagana i obowiązkowa. Powiem więcej: moim zdaniem większość użytkowników programu Lightroom nie przeprowadzi nawet
uproszczonej kalibracji, którą zamierzam opisać, gdyż nie dostrzegają oni poważnych, a jednocześnie uporczywie się powtarzających problemów z kolorystyką zdjęć (i bardzo dobrze; choć z drugiej strony, zawsze trafią się jakieś wyjątki…). Tym, którzy chcą się przekonać, na czym polega ów proces, proponuję wykonanie prostego ćwiczenia: otwórz dowolne zdjęcie,uruchom moduł Develop (Przetwarzanie) i odszukaj panel Camera Calibration (Kalibracja aparatu fotograficznego), znajdujący się na samym dole zestawu paneli po prawej stronie okna programu (nawiasem mówiąc, jeśli panel ten należałby do częściej używanych, to pewnie projektanci interfejsu programu Lightroom w firmie Adobe umieściliby go na samej górze tego zestawu, prawda?).

kalibracja

Krok 2.

Suwak na samej górze tego panelu służy do korekcji koloru najciemniejszych fragmentów zdjęcia. Jeśli aparat fotograficzny ma tendencję do zabarwiania zakresu cieni jakimś kolorem — zazwyczaj jest to zieleń lub magenta — to mankament ten można skorygować właśnie przy użyciu suwaka Tint (Odcień). Spójrz na kolorowy pasek, po którym przemieszczany jest ten suwak. Jego barwy ułatwiają dobór właściwego położenia suwaka (na przykład, w opisywanym przypadku, przesunąłem go w kierunku fioletowego końca paska, by skorygować zielone przebarwienie cieni, widoczne na przykładowym zdjęciu).

kalibracja

Krok 3.

Jeśli kłopoty z kolorystyką zdjęcia nie dotyczą zakresu cieni, to sięgnij po podwójne zestawy suwaków Red (Czerwona), Green (Zielona) i Blue Primary (Niebieska składowa), aby skorygować odcień i nasycenie poszczególnych barw składowych. Każdy z zestawów składa się z dwóch suwaków Hue (Barwa) i Saturation (Nasycenie), które umożliwiają skorygowanie mankamentów kolorystyki zdjęcia. Przypuśćmy, że Twój aparat rejestruje obraz z wyraźną przewagą koloru czerwonego. W takim przypadku należałoby przesunąć suwak Hue (Barwa) w zestawie Red Primary (Czerwona składowa) w prawo, odsuwając go od koloru czerwonego (patrz rysunek), a być może także zmniejszyć ogólne nasycenie czerwieni przy użyciu suwaka Saturation (Nasycenie). Obydwa suwaki należy ustawić w takim położeniu, by czerwienie zaczęły wyglądać neutralnie i zostały zrównoważone z innymi podstawowymi kolorami zdjęcia (mówiąc „neutralnie” mam na myśli np. odcień obiektów w kolorze szarym — powinien on być rzeczywiście szary, a nie „szary o rudawym odcieniu).

kalibracja

Krok 4.

Gdy będziesz zadowolony z wprowadzonych poprawek, naciśnij Ctrl+Shift+N (Mac OS: Command+Shift+N), aby wyświetlić okno dialogowe New Develop Preset (Nowe ustawienia przetwarzania obrazu). Wpisz w nim nazwę utworzonego ustawienia, kliknij przycisk Check None (Wyłącz wszystko) i zaznacz jedynie opcję Calibration (Kalibracja). Gdy to zrobisz, kliknij przycisk Create (Utwórz). Dzięki temu będziesz mógł nie tylko korygować zdjęcia zgodnie z zapisanymi ustawieniami kalibracji
w module Develop (Przetwarzanie) lub panelu Quick Develop (Proste przetwarzanie), lecz także automatycznie korygować wszystkie importowane fotografie — wystarczy w tym celu wybrać odpowiednią nazwę zestawu ustawień z listy Develop Settings (Ustawienia przetwarzania) w oknie dialogowym Import Photos (Importuj zdjęcia).

kalibracja

Uwaga:

Jeśli chciałbyś przeprowadzić pełny, dokładny proces kalibracji aparatu, to polecam zapoznanie się z bardzo ciekawym materiałem opracowanym przez Erica Chana (http://people.csail.mit.edu/ericchan/dp/acr). Choć artykuł ten dotyczy kalibracji modułu Adobe Camera Raw (ACR), to z powodzeniem można również zastosować go w przypadku programu Lightroom. Mało tego, niektórzy wręcz zalecają skalibrowanie aparatu w module ACR (gdyż można pobrać z Internetu specjalny skrypt, który bardzo ułatwia przeprowadzenie tego procesu), a następnie skopiować uzyskane ustawienia do panelu Camera Calibration
(Kalibracja aparatu fotograficznego) w programie Lightroom.


Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2020