Start arrow Tutoriale i inne arrow Tutoriale arrow Usuwanie odbić światła

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Zajrzyj co nowego
Photoshop Sklep
Ranking stron
Ankiety
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Oferta obróbki zdjęć
Kontakt
Regulamin
Login

Hasło

Pamiętaj
Zapomniałeś hasła?

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

Komunikat

Strona internetowa cherub.pl z powodu swojego wieku przeszła na emeryturę i nie jest już aktualizowana.

Zapraszamy na nową stronę dla użytkowników Photoshopa.

powered_by.png, 1 kB
Usuwanie odbić światła
niedziela, 01 czerwiec 2008

Usuwanie niepożądanych odbić światła
 

Materiał pochodzi z książki Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć. Wydanie IV i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Jeśli zdarzało Ci się już walczyć z odbiciami światła na zdjęciach (pojawiają się one najczęściej na twarzach fotografowanych
osób, szczególnie przy nie najlepszym oświetleniu lub źle ustawionej lampie błyskowej), na pewno zdajesz sobie sprawę, jak trudno jest oczyścić obraz z takich niedoskonałości. To pracochłonne zadanie można jednak sobie ułatwić dzięki opisanej w tym ćwiczeniu sztuczce…

Krok 1.

Otwórz plik z fotografią, którą chciałbyś wyretuszować, usuwając niepożądane odbicia światła. Naciśnij Ctrl+J (Mac OS: Command+J), aby powielić warstwę Background (Tło), a następnie naciśnij klawisz S, aby włączyć narzędzie Clone Stamp (Stempel). Zmień tryb pracy tego narzędzia z Normal (Zwykły) na Darken (Ciemniej) na pasku opcji programu i zmniejsz jego stopień krycia, redukując wartość parametru Opacity (Krycie) do 40%. Zmiana trybu pracy narzędzia Clone Stamp (Stempel) na Darken (Ciemniej) sprawi, że będzie ono oddziaływać wyłącznie na te fragmenty obrazu, które są jaśniejsze od próbkowanego obszaru. Takimi jaśniejszymi fragmentami są na przykład te, które tworzą niepożądane refleksy świetlne na twarzy
sfotografowanej postaci.



Krok 2.

Kliknij miniaturę bieżącej końcówki pędzla na pasku opcji programu i wybierz z przybornika miękką końcówkę o dużej średnicy. Naciśnij i przytrzymaj klawisz Alt (Mac OS: Option) i kliknij w takim miejscu na zdjęciu, w którym skóra na twarzy ma naturalny wygląd (czyli nie ma na niej odbić światła). Będzie to punkt, z którego pobierzesz próbkę obrazu; innymi słowy — punkt odniesienia, gdyż retuszowi zostaną poddane wyłącznie te obszary zdjęcia, które będą jaśniejsze od pikseli składających się na wskazane przed chwilą miejsce. Na pokazanym poniżej przykładzie pobrałem próbkę z czoła mężczyzny, tuż ponad odblaskami światła, które zamierzam wyretuszować.



Krok 3.

Posługując się narzędziem Clone Stamp (Stempel), zacznij ostrożnie zamalowywać zbyt jasne fragmenty czoła. W miarę postępów w pracy zauważysz, że niepożądane odblaski będą znikały bez śladu (na przykładzie pokazanym na rysunku pracuję właśnie nad wyretuszowaniem zbyt jasnych miejsc na czole mężczyzny). „Celownik”, czyli kursor w kształcie krzyżyka, wskazuje miejsce pobrania próbki, zaś okrągły kursor narzędzia Clone Stamp (Stempel) — położenie retuszowanego miejsca. Ze względu na bardzo niewielki stopień krycia i zmianę trybu mieszania na Darken (Ciemniej) zamalowywanie odblasków powoduje jedynie ich przyciemnienie i — umiejętnie wykonane — umożliwia zachowanie oryginalnej tekstury retuszowanego fragmentu.



Krok 4.

Pracując nad różnymi obszarami twarzy, zapewne będziesz musiał wielokrotnie wybierać punkt odniesienia — należy w tym
celu za każdym razem wskazać kursorem odpowiednie miejsce na zdjęciu i kliknąć, wciskając przy tym klawisz Alt (Mac OS:Option). Tylko w ten sposób uda Ci się zachować zgodność odcieni i kolorystyki retuszowanych fragmentów. Chcąc na przykładusunąć odbicie światła na lewym policzku mężczyzny, powinieneś pobrać próbkę z okolic policzków (lub czoła), które są wolne od odbić światła. Rysunki poniżej przedstawiają efekt 60-sekundowego retuszu twarzy wykonanego opisaną tutaj techniką.






Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2020