Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Camera Raw 4.0 - Retouch
piątek, 07 listopad 2008

Materiał pochodzi z książki Photoshop CS3/CS3 PL.Prosto do celu  i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Camera Raw 4.0 Narzędzie Retouch (Retusz)

Firma Adobe dodała do okna Camera Raw świetne narzędzie do usuwania pyłków, rys i innych drobnych defektów obrazu. Aby

retuszować tego typu wady, wybierz narzędzie Retouch (Retusz), ustaw parametr Radius (Promień) w górnej części okna odpowiednio do rozmiarów usuwanych zanieczyszczeń, a potem ustaw kursor narzędzia — przecinające się linie — nad obszarem, w którym występuje wada obrazu. Na koniec kliknij myszką.
Na ekranie pojawi się okrągła ramka z biało-czerwonej, przerywanej linii. Powinna ona obejmować obszar przeznaczony do wyretuszowania. Jeśli tak nie jest, to po prostu przeciągnij myszą, nie zwalniając jej przycisku, aby wyregulować wielkość ramki. W tym momencie powinno pojawić się drugie kółko, tym razem biało-zielone. Zaznacza ono miejsce, z którego będzie pobierany materiał do reperacji obrazu (tzw. źródło).
Narzędzie Retouch zaprojektowano specjalnie do usuwania pyłków kurzu ze zdjęć. W cyfrowych lustrzankach kurz często osiada na matrycy aparatu, a potem pojawia się na zdjęciach w formie ciemnych, nieco rozmytych kropeczek. Gdy już ustalisz właściwy promień dla retuszu (zwykle wystarczy wyretuszować w tym celu jeden pyłek), pozostałe pyłki usuniesz, zwyczajnie klikając je myszą. Jeśli okaże się, że wyretuszowane obszary zdjęcia nie stapiają się płynnie ze swym otoczeniem, to albo przesuń biało-czerwone kółko, aby zmienić retuszowany obszar na inny, albo przesuń to biało-zielone, aby zmienić źródło.

Camera Raw 4.0 - Retouch

Camera Raw 4.0 - Retouch

Camera Raw 4.0 - Retouch

Jeśli w polu z ustawieniami narzędzia z rozwijanej listy Type (Typ) wybierzesz opcję Heal (Skoryguj), to wyretuszowany obszar zostanie dopasowany do swego otoczenia pod względem jasności i koloru. Wybranie opcji Clone (Klonowanie) oznacza, że takie dopasowanie nie nastąpi. Gdy używasz opcji Clone, sam musisz zadbać o to, by wybrać źródło o właściwym kolorze i jasności, tak by efekt retuszu wtopił się w obraz. Korzystając z opcji Heal, wystarczy zadbać o to, by obszar źródłowy miał zbliżoną teksturę (wzór, jaki tworzą ciemniejsze i jaśniejsze tony w danym rejonie obrazu). Używam opcji Heal (Skoryguj) w 90% przypadków.

Retusz wielu obrazów

Gdy do matrycy aparatu cyfrowego przylgną drobinki kurzu, to będą się one pojawiać dokładnie w tych samych miejscach na wszystkich wykonanych zdjęciach. Aby ograniczyć nakład pracy przy retuszu, rozważ wykonanie go tylko na jednym zdjęciu i zastosowanie tych samych ustawień Camera Raw dla pozostałych fotografii. Aby powtórzyć wykonany retusz wielokrotnie, wykonaj następujące kroki: 1) zaznacz wszystkie obrazy w Bridge i wybierz polecenie Open in Camera Raw (Otwórz w Camera Raw) z menu File (Plik); 2) użyj narzędzia Retouch (Retusz) do usunięcia pyłków z jednego obrazu; 3) nie zamykając obrazu poddanego retuszowi, kliknij przycisk Select All (Zaznacz wszystko); 4) kliknij przycisk Synchronize (Synchronizuj) i z rozwijanej listy u góry okna, które się wtedy pojawi, wybierz pozycję Spot Removal (Usuwanie dodatkowe2). Następnie kliknij OK, aby zastosować retusz na innych obrazach. Dobrze jest potem przejrzeć wszystkie obrazy i poszukać miejsc, które wymagają wprowadzenia ręcznej korekty retuszu. Może się bowiem zdarzyć, że wybrane w pierwszym obrazie obszary źródłowe w innych obrazach nie będą odpowiednie, tak że naniesiony retusz nie połączy się dobrze z tłem.

Camera Raw 4.0 - Retouch

Camera Raw 4.0 - Retouch

Camera Raw 4.0 - Retouch

Pomocnicze puste ujecie

Na zakończenie sesji zdjęciowej w plenerze często wykonuję jedno dodatkowe „puste” zdjęcie. Aby je uzyskać, fotografuję dowolną jasną, gładką płaszczyznę — na przykład błękitne bezchmurne niebo albo ekran mojego laptopa wypełniony bielą. Używam przy tym takiej głębi ostrości, aby pyłki nie były zbyt rozmyte (jasne tło może być rozmyte, nie zależy mi na nim).

Potem używam tego pustego kadru jako odniesienia przy retuszu. W Camera Raw przesuwam suwaki Contrast (Kontrast) oraz Blacks (Czarne) maksymalnie w prawo, aby uwidocznić nawet najdrobniejsze detale, suwak Saturation (Nasycenie) przesuwam maksymalnie w lewo, aby pozbyć się koloru, a na koniec ustawiam suwak Brightness (Jasność) w taki sposób, by mieć dobry widok na wszystkie pyłki, których ślady pojawiły się w kadrze. Po ustawieniu widoku wykonuję retusz pyłków i synchronizuję go z pozostałymi obrazami z sesji, aby usunąć pyłki z nich wszystkich.

Camera Raw 4.0 - Retouch

Końcowe poprawki

Po wyretuszowaniu licznych obszarów obrazu dobrze jest sprawdzić, czy efekt edycji jest zadowalający. W tym celu wyłącz opcję Show Overlay (Pokaż nakładkę) (lub naciśnij klawisz V). Spowoduje to ukrycie wszystkich kół, tak byś mógł dokładnie obejrzeć cały obraz. Jeśli wykryjesz jakieś niespójności pomiędzy obszarami retuszowanymi a resztą obrazu, znów włącz wyświetlanie nakładek, kliknij ramkę otaczającą niewłaściwie wyretuszowany obszar i dostosuj położenie obu kół, które decydują o wyglądzie tego rejonu obrazka. Możesz używać nawiasów kwadratowych (klawisze [ i ]), aby zmieniać również rozmiar aktywnej ramki. Ta metoda działa nawet wtedy, gdy ramki są ukryte (opcja Show Overlay jest wyłączona). Jeśli uznasz, że jedna z ramek nie jest potrzebna, kliknij kółko, by je uaktywnić, i naciśnij klawisz Backspace lub Delete. Możesz również użyć przycisku Clear All (Wyczyść wszystko), by usunąć wszystkie ramki narzędzia retuszu i zacząć edycję od nowa.
Wyretuszowane obszary będą zmieniać się interaktywnie, dopasowując się do ustawień suwaków użytych do ogólnej edycji obrazu w Camera Raw. Często wykorzystuję to, przyciemniając obraz przed retuszem, aby pyłki kurzu w jasnych obszarach obrazu (na przykład w obszarze nieba) były lepiej widoczne. Potem dla odmiany rozjaśniam obraz, by móc „przeegzaminować”
jego ciemniejsze obszary. Znacznie lepiej jest wykryć wszystkie pyłki na tym wczesnym etapie pracy nad obrazem, niż odkrywać je potem w znacznie mniej sprzyjających momentach: gdy wykonamy wielkoformatowy kosztowny wydruk, gdy poślemy obraz do obejrzenia klientowi itp.



Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2021