Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Camera Raw 4.0 - Sekcja Basic
niedziela, 09 listopad 2008

Materiał pochodzi z książki Photoshop CS3/CS3 PL. Prosto do celu i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Camera Raw 4.0 Sekcja Basic (Podstawowe)

Zakładka Adjust z wersji CS2 stała się teraz zakładką Basic (Podstawowe), oznaczoną ikoną przypominającą obiektyw aparatu.  Zmieniła się również jej zawartość. Jeśli dobrze poznałeś interfejs poprzedniego wcielenia Camera Raw, to na pewno rzucił Ci się w oczy brak suwaka cieni Shadows. Firma Adobe po prostu zmieniła nazwę tego suwaka na Blacks (Czarne), co bardziej precyzyjnie określa jego funkcję w obrazie i zapobiega nieporozumieniom, bo do edycji cieni (ciemnych rejonów obrazu) jest obecnie przeznaczony inny suwak — Fill Light (Wypełnij światło). Ponieważ zmian jest sporo, najlepiej będzie dokonać  przeglądu całej zawartości zakładki Basic — starych i nowych opcji — tak byś mógł nauczyć się używać tego zestawu narzędzi jako jednej całości.
Mamy do dyspozycji cztery suwaki, które kontrolują jasność obrazu: Exposure (Ekspozycja), Recovery (Odtwarzanie), Fill Light (Wypełnij światło) oraz Blacks (Czarne). Może się to wydawać nadmiernie skomplikowane, dopóki nie uświadomimy sobie, że każdy z tych suwaków wpływa na inny zakres tonów i że te cztery suwaki razem pozwalają nam ustawić jasność obrazka znacznie prościej niż miriady służących do tego narzędzi w Photoshopie.

Image

Suwak Exposure (Ekspozycja). Ten suwak ustala poziom jasności w najjaśniejszych rejonach zdjęcia. Przesunięcie suwaka w prawo rozjaśni obraz, w lewo — przyciemni. Suwak wpłynie na jasność całego obrazu, lecz ustawiając go, powinieneś skoncentrować się na obszarach najjaśniejszych, bo taka właśnie jest jego rola.

Sekcja Basic

Suwak Recovery (Odtwarzanie). Ten suwak służy do odzyskiwania detali utraconych w wyniku prześwietlenia zdjęcia lub agresywnego ustawienia suwaka Exposure (Ekspozycja). Przesunięcie suwaka Recovery (Odtwarzanie) w prawo przyciemni najjaśniejsze rejony obrazu. Jest to ogromnie użyteczne narzędzie, gdy domyślne ustawienia w Camera Raw powodują utratę zbyt wielkiej ilości szczegółów w światłach obrazu.

Sekcja Basic

Suwak Fill Light (Wypełnij światło). Ten suwak kontroluje jasność ciemnych rejonów obrazu — ciemnych, ale nie aż tak ciemnych, by były niemal czarne. Są to właśnie te rejony, o których myślimy zwykle jako o „cieniach” (dlatego właśnie firma Adobe zmieniła nazwę dawnego suwaka Shadows na Blacks (Czarne); wpływa on bowiem tylko na obszary najgłębszego mroku, nie zaś „cienia” w potocznym znaczeniu tego słowa). Przesunięcie suwaka w prawo rozjaśni zacienione obszary zdjęcia, co zwykle powoduje uwidocznienie większej ilości szczegółów.

Sekcja Basic

Suwak Blacks (Czarne). Ten suwak wpływa na najciemniejsze miejsca w obrazie. Przesunięcie suwaka w prawo przyciemnia je jeszcze bardziej, w lewo — rozjaśnia je. Zwykle ustawiam parametr Blacks (Czarne) przed parametrem Fill Light (Wypełnij światło), a potem w razie potrzeby poprawiam jeszcze wartość Blacks (Czarne).

Sekcja Basic

Suwak Brightness (Jasność). Ten suwak kontroluje ogólną jasność obrazu, szczególnie mocno wpływając na tony pośrednie. Dodatkowo używaj suwaka Exposure (Ekspozycja), by zdecydować, czy w obrazie mają się pojawić miejsca całkiem białe, oraz suwaka Blacks (Czarne), by zdecydować, czy w obrazie mają się pojawić miejsca całkiem czarne.

Sekcja Basic

Suwak Contrast (Kontrast). Ten suwak, zgodnie ze swą nazwą, pozwala ustawić kontrast między jasnymi a ciemnymi obszarami obrazu. Gdy przemieszczasz go w prawo, jasne obszary stają się jeszcze jaśniejsze, a ciemne jeszcze ciemniejsze, tak że wizualna różnica między nimi zwiększa się. Przemieszczanie suwaka w lewo oznacza stopniowe zmniejszenie tej różnicy i upodobnienie ciemnych i jasnych obszarów.

Sekcja Basic

Omówiliśmy już wszystkie parametry służące do ustawiania zakresu tonalnego zdjęcia; przejdźmy teraz do tych, które pozwalają sterować kolorem w obrazie. To dwa parametry, które często są ze sobą mylone: Vibrance oraz Saturation (Nasycenie).

Sekcja Basic

Suwak Vibrance. Przesunięcie tego suwaka w prawo ożywi kolory obrazu, lecz nie wszystkie jednakowo. Kolory, których nasycenie już na początku było wysokie, będą traktowane z większą rezerwą. Nie nastąpi też zbytnie ożywienie tonów skóry (to oznacza również, że nie nastąpi ożywienie ciepłych kolorów ziemi w tych obrazach, które takie kolory zawierają).

Suwak Saturation (Nasycenie). Przesunięcie tego suwaka w prawo zwiększa w równym stopniu nasycenie wszystkich kolorów obrazu, niezależnie od początkowych wartości ich nasycenia. Może to oznaczać, że niektóre barwy staną się już przesadnie jaskrawe, gdy inne nie osiągną jeszcze swego pełnego potencjału (z tego powodu suwak Vibrance jest często lepszym wyborem).

Sekcja Basic

Przesunięcie suwaków Vibrance i Saturation (Nasycenie) w przeciwnych kierunkach to często dobry sposób, by uzyskać równowagę między żywymi barwami i tymi bardziej subtelnymi, pastelowymi. Aby subtelne kolory stały się jeszcze subtelniejsze, bledsze, przesuń suwak Vibrance maksymalnie w lewo, a potem za pomocą suwaka Saturation wyreguluj ogólne nasycenie kolorów w obrazie. Aby subtelne kolory stały się nieco żywsze, wykonaj operację odwrotną: przesuń suwak Vibrance maksymalnie w prawo, a potem za pomocą suwaka Saturation wyreguluj ogólne nasycenie kolorów w obrazie.

Sekcja Basic

Opcja Convert to Grayscale (Konwertuj na skale szarosci). Włączenie tej opcji usuwa cały kolor z obrazu, zamieniając go w obraz w skali szarości. Efekt nie jest jednak taki sam, jak w przypadku przesunięcia suwaków Vibrance i Saturation (Nasycenie) maksymalnie w lewo, choć wtedy też cały kolor jest usuwany. Włączenie opcji Convert to Grayscale (Konwertuj na skalę szarości) w zakładce Basic (Podstawowe) powoduje uaktywnienie konwersji do skali szarości w zakładce HSL/Grayscale
(HSL/Skala szarości); taka konwersja zwykle daje lepsze rezultaty niż zwykłe obniżenie nasycenia kolorów do zera za pomocą suwaków. Firma Adobe umieściła w zakładce Basic ten poręczny skrót do opcji Convert to Grayscale (Konwertuj na skalę szarości) z zakładki HSL/Grayscale, abyś nie uległ pokusie używania suwaków Vibrance i Saturation, gdy chcesz uzyskać obraz czarno-biały.



Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2021