Start arrow Tutoriale i inne arrow Bridge, Lightroom, Camera RAW arrow Camera Raw 4.0 - Sekcja HSL/Grayscale

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Camera Raw 4.0 - Sekcja HSL/Grayscale
niedziela, 16 listopad 2008

Materiał pochodzi z książki Photoshop CS3/CS3 PL. Prosto do celu i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Camera Raw 4.0 Sekcja Skala szarości

Sekcja HSL/Grayscale (HSL/Skala szarosci).
Nowa zakładka HSL/Grayscale (HSL/Skala szarości) pozwala niezależnie modyfikować osiem podstawowych kolorów w Twoim obrazie. Gdy już przejdziesz do tej zakładki, będziesz mógł przełączać się między modyfikowaniem barwy bazowej Hue  (Barwa), nasycenia Saturation (Nasycenie) i jasności Luminance (Luminancja) dla każdego z ośmiu kolorów oddzielnie. Inaczej niż w oknie Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie) w Photoshopie, możesz tu również modyfikować tony pomarańczowe  (Oranges), turkusowe (Aquas) i fi oletowe (Purples).
Dzięki temu łatwiej jest kontrolować poszczególne grupy kolorów w obrazie; łatwiej niż w Photoshopie jest też ustawić właściwe barwy dla zieleni (na zdjęciach drzewa, trawa itp. często są tak naprawdę bardziej żółte niż zielone) i dla tonów skóry.

Sekcja HSL...

Po lewej: obraz oryginalny. Po prawej: zwiększono nasycenie tonów czerwonych (Reds) i żółtych (Yellows), a dla tonów zielonych (Greens) zmniejszono nasycenie i nieco je przyciemniono

Często korzystam z tych suwaków, by poprawić barwy moich obrazów. Oto kilka najczęstszych zastosowań:

1) w zakładce Hue (Barwa) za pomocą suwaka tonów żółtych Yellows (Żółte) koryguję barwy zieleni na obrazie, tak by była mniej żółta, a bardziej zielona (często też zmniejszam nasycenie); 2) przyciemniam zbyt blade niebo i dopasowuję jego koloryt, korzystając z suwaków tonów niebieskich Blues (Niebieskie), turkusowych (Aquas, Aqua) i fi oletowych Purples (Fioletowe); 3) w zakładkach Saturation (Nasycenie) i Luminance (Luminancja) zmniejszam nasycenie i jasność tych elementów tła, które odrywają uwagę widza od głównego obiektu na fotografii.

Konwersja do skali szarości

Włączenie opcji Convert to Grayscale (Konwertuj na skalę szarości) w zakładce HSL/Grayscale (HSL/Skala szarości) sprawi, że z obrazu zostanie usunięty cały kolor. Suwaki, które przedtem kontrolowały osiem różnych kolorów, będą teraz kontrolować jasność różnych obszarów obrazu.
Kliknięcie opcji Default (Domyślnie) spowoduje wyzerowanie wartości suwaków, co umożliwi Ci rozpoczęcie od zera, a kliknięcie opcji Auto (Automatyczny) oznacza, że Camera Raw przeprowadzi własną analizę obrazu i spróbuje ustawić wartości suwaków jak najlepiej, tworząc w ten sposób dla Ciebie optymalny punkt startowy do ewentualnej dalszej edycji. Jeśli po zarządzeniu konwersji do czerni i bieli wolisz zaczynać edycję od wartości zerowych, otwórz okno preferencji; wybierz
polecenie Camera Raw Preferences (Preferencje Camera Raw) z menu Edit (Edycja) w Windowsie3 albo z menu Bridge CS3 w systemie Mac OS i wyłącz opcję Apply auto grayscale mix when converting to grayscale (Zastosuj automatyczne mieszanie skali szarości podczas konwersji na skalę szarości).

Sekcja HSL...

Sekcja HSL...

U góry po lewej: obraz oryginalny. U góry po prawej: kolor usunięto, przeciągając suwak Saturation (Nasycenie) maksymalnie w lewo. Pośrodku po lewej: konwersja do skali szarości z ustawieniami domyślnymi (opcja Default). Pośrodku po prawej: konwersja do skali szarości z ustawieniami automatycznymi (opcja Auto). Na dole: konwersja z własnymi ustawieniami pokazanymi na rysunku powyżej



Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2020