Start arrow Tutoriale i inne arrow Tutoriale arrow Głębia kolorów 8 - 16 bitowa

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Głębia kolorów 8 - 16 bitowa
sobota, 24 styczeń 2009

Materiał udostępniony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Głębia kolorów: 8-bitowa i 16-bitowa

Zdjęcia należy wykonywać i edytować jak najdłużej, korzystając z największej możliwej głębi kolorów. Dlaczego to takie ważne? Znakomity przykład zaprezentować można za pomocą okna dialogowego Levels (Poziomy). Jak zapewne pamiętasz, każdy piksel w obrazie cyfrowym reprezentowany jest przez trzy wartości (R, G, B). W trakcie pracy z 8-bitową głębią kolorów każdy z tych parametrów może przyjąć 2 ‘8, czyli inaczej 256 wartości (od 0 do 255). Jeśli jednak wybierzesz 16-bitową głębię, liczba ta wzrasta do 2 ‘16, a więc 65 635 możliwych wartości. Innymi słowy, obrazy 16-bitowe zawierają ponad 250 razy więcej danych opisujących kolory niż ich 8-bitowe odpowiedniki.

To ogromna różnica, co zademonstrujemy na kolejnym przykładzie, wykorzystującym okno dialogowe Levels (Poziomy).

Zdjęcie widoczne poniżej ma 16-bitową głębię kolorów.



Wprowadzamy zmiany w jego poziomach, zatwierdzamy je i ponownie otwieramy okno dialogowe Levels (Poziomy), by przyjrzeć się nowej postaci histogramu.



Histogram został rozciągnięty w celu dopasowania zgromadzonych danych do ustalonych wcześniej punktów bieli i czerni. Wnętrze wykresu jest wypełnione danymi, ponieważ aplikacja dopasowała wartości tonów średnich. O taki efekt nam chodzi.

Ale co by się stało, gdyby zdjęcie przedstawione na oryginalnej fotografii miało mniejszą głębię kolorów? Aby się przekonać, wykonamy te same operacje na 8-bitowej wersji obrazu (efekt poniżej).



Po wprowadzeniu zmian i ponownym otwarciu okna dialogowego Levels (Poziomy) widać coś dziwnego. Obraz wygląda dobrze, ale histogram już nie. W tym przypadku również został on rozciągnięty celem dopasowania zdjęcia do nowych
punktów bieli i czerni. Ma on taki sam kształt jak histogram widoczny wcześniej, ale jego wewnętrzna część nie jest już wypełniona danymi. Zamiast tego widać tam bardzo wiele pustych miejsc. 8-bitowa głębia kolorów daje tylko 256 możliwych wartości dla każdego piksela, a my „rozciągnęliśmy” zakres dynamiczny obrazu, przesuwając jego punkty bieli i czerni. W rezultacie pojawiły się wartości, które nie odpowiadają żadnym pikselom na fotografii.

Jak widać, obrazy 16-bitowe pozwalają w pełni wykorzystać potencjał zakresu dynamicznego oferowanego przez fotografię cyfrową, podczas gdy zdjęcia 8-bitowe nie dają takiej możliwości, ponieważ nie zawierają wystarczającej ilości danych.



Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2020