Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Efekt cienia
piątek, 27 luty 2009

Materiał udostępniony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Efekt cienia

Cienie, o których pisałem dotychczas, były bardzo skomplikowane. Istnieją jednak cienie znacznie prostsze; takie, które sprowadzają się do symbolicznego odwzorowania kształtu jednego obiektu na drugim. Cienie tego typu stały się jednym z najpopularniejszych efektów specjalnych, stosowanych w grafice komputerowej.

efekt cienia

Przed pojawieniem się warstw tworzenie cieni wymagało solidnej dawki obliczeń i umiejętnego zastosowania kanałów alfa. Dziś proces ich generowania jest bardzo uproszczony — cień stał się zwykłym efektem, który można dodać do dowolnej warstwy dokumentu. W celu uzyskania tego efektu należy po prostu wybrać warstwę, do której ma on zostać dołączony, wyświetlić ustawienia stylów tej warstwy i włączyć opcję o nazwie Drop Shadow (Cień).

Wszystkie ustawienia efektów warstw, w tym efektu cienia, zgromadzone są w oknie dialogowym Layer Style (Styl warstwy), wyświetlanym po dwukrotnym kliknięciu wybranej warstwy w palecie Layers (Warstwy). Jednym z najważniejszych ustawień znajdujących się w tym oknie jest próbnik koloru. Umożliwia on bowiem dostosowanie koloru cienia do barwy światła, emitowanego przez źródło. Prócz koloru można też zmienić tryb mieszania cienia — służy do tego lista Mode (Tryb) oraz wartości parametrów Opacity (Krycie), Angle (Kąt) i Distance (Odległość). Parametr Size (Rozmiar) decyduje o rozmyciu krawędzi cienia i ma kluczowe znaczenie dla nadania mu odpowiedniego charakteru. Na przykład mocne światło reflektorów spowoduje powstanie cieni o bardzo wyrazistych, ostrych konturach, zaś miękkie, rozproszone światło będzie tworzyć cienie o bardzo łagodnych, rozmytych krawędziach. Rozproszenie i zasięg cienia uzależnione są w głównej mierze od odległości obiektu rzucającego ten cień do powierzchni, na której ów cień się pojawi.

Rysunek przedstawia logo zaprojektowane przy użyciu starannie wykaligrafowanych liter. Symbol ten nie jest jednak wystarczająco wyrazisty. W celu poprawienia jego czytelności i zaakcentowania detali można dodać do niego kolorowy efekt cienia.

efekt cienia

Na przykładzie pokazanym poniżej logo zostało ozdobione miękkim, czerwonym cieniem. Właściwości utworzonego w ten sposób cienia można zmodyfikować w dowolnym momencie. Efekt cienia stanowi integralną część warstwy, do której został przypisany. Warstwa ta zostanie oznaczona odpowiednią etykietą w palecie Layers (Warstwy).

efekt cienia

W panelu Drop Shadow (Cień) zgromadzone zostały wszystkie parametry i opcje mające wpływ na wygląd efektu cienia.

Oświetlenie globalne w ustawieniach warstw

Jedna z opcji znajdujących się w oknie dialogowym Layer Style (Styl warstwy) ułatwia zachowanie spójnego oświetlenia i cieniowania w obrębie całego projektu. Nosi ona nazwę Use Global Light (Użyj światła globalnego) i jest dostępna dla wszystkich efektów kierunkowych. Włączenie tej opcji gwarantuje, że kierunek utworzonego efektu będzie zgodny z ustawieniami innych, podobnych efektów i warstw.

Przypuśćmy, że zaprojektowałeś dokument składający się z 40 różnych warstw, a do każdej z nich dołączony został efekt Drop Shadow (Cień). W pewnym momencie okazuje się jednak, że kształt jednego z obiektów sprawia, iż jego cień jest niemal zupełnie niewidoczny. Postanowiłeś więc przesunąć źródło światła w taki sposób, by zaakcentować wygląd tego cienia. Jeśli taka zmiana nie pociągnęłaby za sobą analogicznych poprawek w wyglądzie pozostałych 39 warstw, to obiekt znajdujący się w zmodyfikowanej warstwie wyglądałby bardzo dziwnie.

Poniżej pokazane zostały nity, które zaprojektowałem na potrzeby obrazu „Damen”. Kształt nitu został zaakcentowany przy użyciu efektów Drop Shadow (Cień) oraz Bevel and Emboss (Faza i płaskorzeźba).

efekt cienia

Poniżej nit został powielony, a jego kopia przesunięta w dół. Podobnych par nitów w obrazie „Damen” jest bardzo wiele.

efekt cienia

Poniższy widok ilustruje tę samą parę nitów po dodaniu wizualnej reprezentacji źródła światła, które zostało umieszczone pomiędzy nimi. Już na pierwszy rzut oka widać, że cieniowanie pierwszego nitu wygląda nierzeczywiście — jego jasno oświetlona część znajduje się na dole, a cień rzucany jest ku górze, w kierunku padającego światła.

efekt cienia

Zmiana sposobu cieniowania jednego z nitów spowodowała analogiczną modyfikację ustawień dla drugiego z nich.

efekt cienia

Jeśli przeanalizujesz uważnie ten rysunek, to z pewnością zwrócisz uwagę na fakt, iż zasięg wprowadzonej zmiany objął obydwa nity, pomimo że znajdują się one na oddzielnych warstwach. Innymi słowy, zmiana stylu warstwy Layer 1 copy spowodowała
analogiczne przekształcenie warstwy Layer 1. Za taki stan rzeczy odpowiedzialna jest właśnie Use Global Light (Użyj światła globalnego), która powoduje ujednolicenie wartości parametrów Angle (Kąt), niezależnie od tego, czy należą one do edytowanej warstwy, czy też do jednej z pozostałych warstw w obrębie edytowanego dokumentu. Dopiero wyłączenie tej opcji umożliwia zmodyfikowanie ustawień efektów warstwy niezależnie od pozostałych.

efekt cienia

Poniżej wyraźnie widać, że obydwa nity są teraz oświetlone pod innymi kątami, w sposób odpowiadający położeniu źródła światła.

efekt cienia



Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2021