Start arrow Tutoriale i inne arrow Tutoriale arrow Łączenie kilku ekspozycji

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Łączenie kilku ekspozycji
piątek, 06 marzec 2009

Materiał udostępniony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Łączenie kilku ekspozycji

Jedną z najpopularniejszych rzeczy robionych obecnie w fotografii jest łączenie dwóch ekspozycji w jedną.

Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się zrobić zdjęcie, na którym niebo było totalnie wypalone, ale reszta zdjęcia wyglądała dobrze, ta prezentacja jest dla Ciebie. Oto, dlaczego tak jest: Jeśli zdjęcie zawiera jasny fragment nieba, musisz dokonać wyboru. Czy chcesz ustawić aparat tak, by prawidłowo naświetlił niebo, czy też wolisz prawidłowo naświetlić pierwszy plan lub główny motyw zdjęcia? Częstokroć wybranie jednego z nich spowoduje, że drugi będzie wyglądał źle. Jeśli naświetlisz prawidłowo niebo, pierwszy plan zazwyczaj będzie zbyt ciemny. Jeśli naświetlisz pierwszy plan, niebo będzie prawdopodobnie tak jasne, że utracisz w nim wiele szczegółów. Na szczęście, jeśli zadasz sobie minimum trudu zaplanowania zdjęcia, jest na to sposób: wielokrotna ekspozycja. Możesz zrobić jedno zdjęcie, które naświetlisz na niebo, i drugie, które naświetlisz na pierwszy plan. Następnie, za pomocą warstw i masek warstw, możesz bardzo łatwo połączyć obydwie i uzyskać to, co najlepsze z obu światów.

KROK 1.: OTWÓRZ DWA ZDJĘCIA, KTÓRE CHCIAŁBYŚ POŁĄCZYĆ

Zacznij od otwarcia dwóch zdjęć, które chciałbyś połączyć. W tym przypadku wykorzystałem dwa zdjęcia tej samej sceny. Oczywiście rozwiązanie to wymaga fotografowania za pomocą statywu, ponieważ za chwilę te dwa zdjęcia na siebie nałożymy, co oznacza, że muszą one idealnie do siebie pasować. Pierwsze zdjęcie wykonałem tak, by mieć pewność, że niebo będzie wyglądało idealnie. Jak widać, udało mi się to, ale pierwszy plan jest o wiele za ciemny. Nie ruszając statywu, wykonałem kolejne zdjęcie, zmieniając ekspozycję tak, by tym razem pierwszy plan wyglądał dobrze. Spowodowało to, że niebo jest mocno prześwietlone i brak w nim szczegółów.



KROK 2.: PRZENIEŚ ZDJĘCIE Z NIEUDANYM NIEBEM DO ZDJĘCIA, NA KTÓRYM NIEBO JEST DOBRZE NAŚWIETLONE

Skopiuj i wklej zdjęcie, które zawiera prześwietlone niebo, do drugiej fotografii (tej z właściwą ekspozycją nieba), klikając najpierw pierwsze zdjęcie i wciskając Ctrl+A (Command+A), aby całe zdjęcie zaznaczyć. Następnie kliknij Ctrl+C (Command+C), aby je skopiować, w kolejnym kroku kliknij zdjęcie z właściwie naświetlonym niebem i wciśnij klawisze Ctrl+V (Command+V), aby zdjęcie wkleić. Teraz powinieneś mieć obie ekspozycje w jednym dokumencie, zawierającym dwie warstwy. Na ekranie powinna jednak być widoczna jedynie warstwa zawierająca prześwietlone niebo.



KROK 3.: DODAJ DO GÓRNEJ WARSTWY MASKĘ WARSTWY

Kliknij górną warstwę, by upewnić się, że jest wybrana, a następnie kliknij ikonkę Add layer mask (Dodaj maskę warstwy) na dole palety Layers (Warstwy), aby dodać do niej maskę warstwy. Ponieważ granica między niebem a górami jest nierówna, najlepszym sposobem połączenia ze sobą obydwu zdjęć będzie użycie pędzla. Wybierz więc narzędzie Brush (Pędzel) (B), w pasku opcji kliknij ikonę pędzla, by wywołać próbnik pędzli, i wybierz stosunkowo duży pędzel o miękkich krawędziach.



KROK 4.: MALUJ NA OBSZARZE NIEBA, BY ODKRYĆ PRAWIDŁOWO NAŚWIETLONE NIEBO ZNAJDUJĄCE SIĘ POD SPODEM

Wciśnij klawisz D, a następnie X, by ustawić kolor narzędzia jako czerń, i zacznij zamalowywać obszar odpowiadający na masce niebu tak, by wydobyć znajdujące się pod spodem prawidłowo naświetlone niebo. Możesz również zamalować częściowo góry, ponieważ one również wyglądają lepiej na dolnej warstwie. Na początku po prostu zamaluj szerokim pędzlem duże obszary, w których nie musisz być zbyt dokładny.



KROK 5.: ZMNIEJSZ ROZMIAR PĘDZLA I POWIĘKSZ OBRAZ, BY MALOWAĆ WZDŁUŻ KRAWĘDZI NIEBA

Teraz, gdy większość dolnej warstwy jest już widoczna, nadszedł czas na większą precyzję. Zmniejsz zdecydowanie rozmiar pędzla, a następnie powiększ obszar, w którym niebo łączy się z górami. Korzystając z małego rozmiaru pędzla, zamaluj
krawędź między niebem a górami i lasem. Ten fragment zajmuje nieco więcej czasu, ponieważ wymaga dość dużej precyzji. Im mniejszy rozmiar pędzla wybierzesz, tym łatwiej będzie o precyzję, ale oczywiście malowanie zajmie więcej czasu. Podpowiedź: Za pomocą klawisza [ możesz szybko zmniejszać rozmiar pędzla.



KROK 6.: NIE ZAPOMNIJ, ŻE ZAWSZE MOŻESZ ZMIENIĆ KOLOR NARZĘDZIA, JEŚLI ODKRYJESZ ZBYT WIELE

Najprawdopodobniej w pewnej chwili zamalujesz za wiele, odkrywając ciemny pierwszy plan znajdujący się na zdjęciu poniżej. Pamiętaj, że jeśli to się zdarzy, możesz zawsze zmienić kolor narzędzia na biały i przywrócić fragmenty górnego zdjęcia. Podpowiedź: Wciśnij klawisz X, by zamienić kolory tła i kolor narzędzia. Na przykład, jeśli w danej chwili kolorem narzędzia jest kolor biały, a kolorem tła czarny, wciśnięcie klawisza X zamieni je miejscami tak, że czerń stanie się kolorem narzędzia, a biel kolorem tła.





Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2020