Start arrow Tutoriale i inne arrow Tutoriale arrow Rozjaśnianie i ściemnianie

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Rozjaśnianie i ściemnianie
wtorek, 17 marzec 2009

Materiał pochodzi z książki Warstwy. Wykorzystaj najpotężniejsze narzędzie Photoshopa i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Prawidłowo wykonane rozjaśnianie i ściemnianie

Rozjaśnianie i ściemnianie stanowią tradycyjne techniki, które nadal wspaniale się sprawdzają

Rozjaśnianie i ściemnianie wywodzą się z czasów zdjęć wykonywanych w ciemni i wiążą się z selektywnym rozjaśnianiem lub przyciemnianiem fragmentów zdjęcia. Dlatego też wśród narzędzi dostępnych w Photoshopie mamy do dyspozycji narzędzia Dodge (Rozjaśnianie) i Burn (Ściemnianie), ale ich działanie jest trwałe i może zniszczyć zdjęcie. Mimo tego uwielbiam korzystać z samej idei rozjaśniania i ściemniania, by naprawdę wprowadzić widza w zdjęcie, rozjaśniając fragmenty, na których chcę skupić jego uwagę, i przyciemniając części, które są mniej ważne. I tu przydaje się opisywana technika ponieważ daje nam ona maksymalną elastyczność w pracy z warstwami przyciemniającymi i rozjaśniającymi bez tworzenia nieodwracalnych zmian.

KROK 1.: OTWÓRZ ZDJĘCIE WYMAGAJĄCE ROZJAŚNIANIA I ŚCIEMNIANIA Otwórz zdjęcie, które wygląda nieco…

niefajnie. Wiesz oczywiście, jaki to rodzaj zdjęcia. Na pewno będziesz wiedział, gdy takie zobaczysz. Jest to zdjęcie warte zachowania, któremu jednak brakuje siły oddziaływania, mogącej uczynić je świetnym zdjęciem. W zdjęciu, którego używam w tym przykładzie, wszystko zdaje się zlewać. Nic tak naprawdę nie rzuca się w oczy, co jest… no właśnie, niefajne.



KROK 2.: DODAJ NOWĄ WARSTWĘ I WYPEŁNIJ JĄ 50-PROCENTOWĄ SZAROŚCIĄ

Kliknij ikonę Create a new layer (Utwórz warstwę) znajdującą się na dole palety Layers (Warstwy), tak by dodać nową, pustą warstwę nad warstwą Background (Tło). Następnie kliknij menu Edit (Edycja) i wybierz polecenie Fill (Wypełnij). Dla ustawienia Use (Użyj) wybierz z rozwijanego menu 50% Gray (50% szarości), a następnie kliknij OK.



KROK 3.: ZMIEŃ TRYB MIESZANIA NA OVERLAY (NAKŁADKA). ZWRÓĆ UWAGĘ, ŻE TO SPOWODOWAŁO, IŻ SZAROŚĆ STAŁA SIĘ PRZEZROCZYSTA

Zmień tryb mieszania nowoutworzonej warstwy na Overlay (Nakładka). Tryb Overlay (Nakładka) ukrywa wszystko, co jest w 50% szare. Powoduje to, że szara warstwa zdaje się być przezroczystą. Możesz to sprawdzić, włączając i wyłączając warstwę przez klikanie ikonki w kształcie oka znajdującej się obok jej miniaturki. Niezależnie od tego, czy warstwa jest włączona, czy nie, zdjęcie wygląda dokładnie tak samo.

Podpowiedź:
Możesz również utworzyć nową warstwę, klikając Ctrl+Shift+N (Command+Shift+N), co jednocześnie spowoduje otwarcie okna dialogowego New Layer (Nowa Warstwa). Możesz w nim zmienić tryb mieszania na Overlay (Nakładka) oraz wypełnić warstwę 50-procentową szarością, wszystko za jednym zamachem.



KROK 4.: WYBIERZ NARZĘDZIE BRUSH (PĘDZEL) I USTAW JEGO KRYCIE NA 20%

Następnie wybierz w palecie Tools (Narzędzia) narzędzie Brush (Pędzel) (B). Wybierz pędzel o średniej wielkości i miękkich krawędziach, taki, którym możesz malować wewnątrz większości obszarów, jakie chcesz rozjaśnić lub przyciemnić. Jeśli wybierzesz zbyt duży pędzel, będziesz zamalowywał wszystko jak leci. Następnie ustaw w pasku opcji parametr Opacity (Krycie) na poziomie 20%.



KROK 5.: MALUJ KOLOREM BIAŁYM, BY SYMULOWAĆ ROZJAŚNIANIE

Kliknij szarą warstwę, by ją uaktywnić. Ustaw kolor narzędzia jako biały, wciskając D (dla ustawień domyślnych), a następnie X, by odwrócić kolory. Zacznij teraz malować na obszarach, które chcesz rozjaśnić. Ponieważ malujesz za pomocą pędzla o niskim kryciu, możesz zawsze puścić klawisz myszy i ponownie przeciągnąć kursor, symulując wielokrotne pociągnięcia pędzla. Zwiększy to efekt rozjaśnienia, czyniąc wybrany obszar jeszcze jaśniejszym. Przeanalizuj zdjęcie, szukając kluczowych obszarów, które Twoim zdaniem powinny naprawdę rzucać się w oczy. W tym przykładzie zamalowałem canoe, drzewa na środku zdjęcia oraz mały pojemnik i koło ratunkowe obok niego.



KROK 6.: MALUJĄC KOLOREM CZARNYM, ZASYMULUJ ŚCIEMNIANIE

Teraz wciśnij klawisz X (zamieniając kolory narzędzia i tła), aby ustawić kolor narzędzia jako czarny. Zamaluj miejsca, które chciałbyś przyciemnić. Jest to wskazane w miejscach, na które widzowie mają nie zwracać uwagi. W tym przypadku przyciemniłem niektóre fragmenty gór, a nawet pomost, na którym znajduje się canoe. Pamiętaj o zmniejszeniu pędzla, tak byś mógł zamalowywać mniejsze szczegóły.

Podpowiedź:
Za pomocą lewego nawiasu ([) możesz szybko zmniejszyć rozmiar pędzla.



KROK 7.: MALUJĄC KOLOREM 50% SZAROŚCI, PRZYWRÓĆ ZDJĘCIU ORYGINALNY WYGLĄD

Maluj dalej przy użyciu kolorów białego i czarnego, by zasymulować rozjaśnianie i ściemnianie. Ponieważ robisz to na szarej warstwie, jest to proces niedestrukcyjny. Ustawienie niskiego poziomu krycia pędzla pozwala na stopniowe i twórcze dodawanie efektu tam, gdzie jest on potrzebny. A jeśli rozjaśnisz lub przyciemnisz miejsce, którego nie planowałeś, wystarczy,
że klikniesz próbkę koloru narzędzia znajdującą się w palecie Tools (Narzędzia), ustawisz jego kolor na 50% szarości (kolor warstwy) i zamalujesz to miejsce. Wartości koloru 50% szarości to R: 128, G: 128, B: 128. Zneutralizuje to osiągnięty wcześniej efekt i ukryje wszelkie zmiany, ponieważ kolor szary wydaje się być przezroczystym. Pamiętaj, by przywrócić pełne krycie pędzla po zakończeniu pracy.





Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2021