Start arrow Tutoriale i inne arrow Bridge, Lightroom, Camera RAW arrow Korekcja balansu bieli w Lightroom

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Korekcja balansu bieli w Lightroom
czwartek, 14 maj 2009


Materiał pochodzi z książki Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby'ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe
Photoshop Lightroom 2 i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Korekcja balansu bieli

Korekcja balansu bieli należy do najważniejszych zabiegów związanych z edycją zdjęcia, jakie można przeprowadzić w programie Photoshop Lightroom. Na szczęście jest to jednocześnie jedna z najprostszych poprawek tego typu. To właśnie od korekcji balansu bieli rozpoczynam zazwyczaj korekcję wszystkich fotografii — dobrze wykonana poprawka tego aspektu zdjęcia sprawia bowiem, że pozostałe zabiegi związane z korekcją koloru stają się bardzo proste lub wręcz niepotrzebne. Narzędzia służące do korekcji balansu bieli zdjęcia zgromadzone są w panelu Basic (podstawowe), którego nazwa należy do najbardziej mylących określeń w całym programie Lightroom. Moim zdaniem, lepiej byłoby zatem nazwać ów panel „niezbędnikiem”, gdyż zawiera on najważniejsze i najczęściej używane narzędzia w całym module Develop (przetwarzanie).

Krok 1.

Kliknij zdjęcie przeznaczone do edycji w module Library (biblioteka), a następnie naciśnij klawisz D, aby włączyć moduł Develop (przetwarzanie). Nawiasem mówiąc, skoro klawisz D powoduje uruchomienie modułu Develop (przetwarzanie), to być może klawisz S powiązany jest z modułem Slideshow (pokaz slajdów), klawisz P powoduje uruchomienie modułu Print (drukowanie), zaś klawisz W — modułu Web (internet)? Niestety, nic z tych rzeczy… Najwyraźniej byłoby to zbyt proste. Moduł Develop (przetwarzanie) jest pod tym względem wyjątkowy. (Psia kość! Ale trudno, co robić…). Po uruchomieniu modułu Develop (przetwarzanie) zwróć uwagę na panele zgromadzone po jego prawej stronie — to w nich bowiem znajdują się narzędzia służące do edycji obrazu. Wybrana fotografia wyświetlana jest zgodnie z balansem bieli wybranym podczas fotografowania w aparacie, co odzwierciedla opcja As Shot (jak w oryginale), domyślnie włączona w panelu Basic (podstawowe).

Korekcja balansu bieli

Krok 2.

Narzędzia służące do korekcji balansu bieli znajdują się w górnej części panelu Basic (podstawowe); tam też znajduje się lista White Balance (balans bieli), oznaczona skrótem WB, z której można wybrać różne ustawienia balansu bieli, odpowiadające ustawieniom dostępnym w aparacie cyfrowym (patrz rysunek). Uwaga: Najważniejsza różnica pomiędzy korekcją balansu bieli zdjęć w formacie JPEG i TIFF a korekcją fotografii RAW polega na zakresie dostępnych ustawień: pokazana obok, pełna lista ustawień wyświetlana jest wyłącznie w przypadku zdjęć RAW. Jeżeli rejestrujesz zdjęcia w formacie JPEG, to będziesz miał do wyboru tylko jedną opcję — Auto (automatyczny).

Korekcja balansu bieli

Krok 3.

Suknia panny młodej na zdjęciu pokazanym na rysunku ilustrującym pierwszy krok tego ćwiczenia ma nieco zbyt chłodny, niebieskawy odcień. Ponadto, kolorystyka całej fotografii sprawia dość nieprzyjemne wrażenie i zdecydowanie wymaga korekcji balansu bieli. (Uwaga: Jeśli chciałbyś wykonać to ćwiczenie na podstawie tego samego zdjęcia, które pokazane zostało w tej książce, to zapraszam Cię do pobrania pliku z przykładowymi fotografiami do realizacji tego i innych ćwiczeń w tym rozdziale, który znajdziesz na stronie internetowej pod adresem http://www.kelbytraining.com/books/lightroom2). Rozwiń zatem listę White Balance (balans bieli) i wybierz z niej opcję Auto (automatyczny), aby przekonać się, w jaki sposób będzie wyglądało zdjęcie po przeprowadzeniu automatycznych poprawek (w tym przypadku, niestety, stanie się jeszcze bardziej niebieskie). Kolejne trzy ustawienia balansu bieli służą do ocieplania kolorystyki zdjęcia (czyli zwiększania domieszki koloru żółtego) — opcja Daylight (pogodny dzień) powoduje nieznaczne zwiększenie domieszki ciepłych odcieni, opcja Cloudy (pochmurno) jest znacznie cieplejsza, zaś najcieplejsza jest opcja Shade (cień). Wybierz zatem opcję Cloudy (pochmurno) i sprawdź, jaki wpływ będzie ona miała na wygląd zdjęcia (patrz rysunek). Jak widać, fotografia stała się znacznie cieplejsza; wręcz zbyt ciepła, gdyż suknia ślubna panny młodej nabrała dziwnego, żółtego odcienia (naszym celem jest oczywiście nadanie jej czystego, białego koloru).

Korekcja balansu bieli

Krok 4.

Jeśli wybierzesz jedną z pozostałych opcji — Tungsten (światło żarowe) lub Fluorescent (światło jarzeniowe) — to fotografia stanie się bardzo chłodna, wręcz niebieska, a zatem eksperymenty z tymi ustawieniami nie mają większego sensu. Działanie opcji Flash (lampa błyskowa) przypomina ustawienie Daylight (pogodny dzień) — jeśli chcesz, wypróbuj je (a także pozostałe ustawienia z tej listy). Ostatnie ustawienie — Custom (niestandardowe) — nie jest jednym z typowych, predefiniowanych ustawień, o jakich pisałem przed chwilą. Umożliwia ono bowiem samodzielne skorygowanie balansu bieli przy użyciu dwóch suwaków, znajdujących się tuż pod omawianą listą. Teraz, skoro wiesz już, na czym polega działanie różnych opcji na tej liście, chciałbym zaproponować Ci najprostszy sposób na skorygowanie zdjęć: po prostu przejrzyj wszystkie dostępne ustawienia i sprawdź, czy któreś z nich nie pasuje do edytowanej fotografii (zdarza się to częściej, niż mogłoby się wydawać). Jeśli stwierdzisz, że żadne z ustawień nie nadaje się do skorygowania danej fotografii, to wybierz to, które jest spośród nich najlepsze (w tym przypadku wybrałem opcję Flash (lampa błyskowa), która spowodowała silne ocieplenie zdjęcia, lecz nie tak silne, jak w przypadku ustawień, które wypróbowałem wcześniej).

Korekcja balansu bieli

Krok 5.

Teraz, po wybraniu ustawienia, które jest „z grubsza poprawne”, możesz precyzyjnie skorygować odcień fotografii przy użyciu suwaków Temp (temperatura) i Tint (tinta). Na rysunku obok pokazany jest fragment panelu Basic (podstawowe) z suwakami i ustawieniami służącymi do korekcji balansu bieli. Zwróć uwagę na drobną, lecz bardzo ułatwiającą życie rzecz, o którą zadbała firma Adobe — paski pod suwakami są wypełnione kolorowymi gradientami, dzięki którym można błyskawicznie zorientować się, na czym polegała będzie zmiana w wyglądzie kolorystyki zdjęcia po przesunięciu suwaka w wybranym kierunku. Zauważ, że lewa część suwaka Temp (temperatura) jest niebieska, zaś prawa stopniowo staje się coraz bardziej żółta. To doskonały wskaźnik, który ułatwi Ci oszacowanie działania tego suwaka. Zastanówmy się więc, w którą stronę należy przesunąć suwak Temp (temperatura), aby nieznacznie ochłodzić kolorystykę edytowanej fotografii, która zawiera nadmierną domieszkę żółtej barwy? Oczywiście, w lewą! A w którą stronę należy przesunąć suwak Tint (tinta), by zniwelować domieszkę zieleni i nadać zdjęciu nieco bardziej fioletowe zabarwienie? Sam widzisz, jakie to proste!

Korekcja balansu bieli

Krok 6.

Jeśli po wybraniu opcji Flash (lampa błyskowa) uznasz, że zdjęcie ma zbyt ciepły, żółty odcień (ja nie mam co do tego wątpliwości), to kliknij i powoli przeciągnij suwak Temp (temperatura) w lewą stronę (w kierunku niebieskiego krańca), aż żółty odcień sukni ślubnej zostanie całkowicie zniwelowany (oczywiście, omawianego suwaka nie można przeciągnąć zbyt daleko w lewą stronę, gdyż suknia ponownie stanie się niebieska, podobnie jak na początku, tuż po otwarciu zdjęcia). Na pokazanym obok przykładzie przeciągnąłem suwak Temp (temperatura) w lewą stronę tylko odrobinę; tyle, ile było trzeba, by suknia nabrała odpowiedniego odcienia (gdy skończyłem, wartość parametru Temp (temperatura) wynosiła 4292). Jest to moim zdaniem najlepszy sposób na błyskawiczne skorygowanie zdjęcia: wystarczy potraktować jedno z predefiniowanych ustawień na liście White Balance (balans bieli) jako punkt wyjścia i posługując się suwakiem Temp (temperatura), wprowadzić kosmetyczne poprawki w kolorystyce fotografii. Jeśli po uważnym przeanalizowaniu zdjęcia uznasz, że w pewnych miejscach widoczna jest niewielka domieszka fioletu, który należałoby zneutralizować, to przeciągnij suwak Tint (tinta) w kierunku koloru zielonego (podobnie jak poprzednio, należy zrobić to powoli i ostrożnie, gdyż w przeciwnym razie skóra modelki nabierze bardzo niezdrowego odcienia…).

Korekcja balansu bieli

Krok 7.

Po opanowaniu dwóch podstawowych narzędzi do korekcji balansu bieli — listy z predefiniowanymi ustawieniami oraz zestawu suwaków Temp (temperatura) i Tint (tinta) — chciałbym zaprezentować Ci moją ulubioną metodę korekcji tego aspektu zdjęcia. Posługuję się nią bardzo często, gdyż pozwala ona na osiągnięcie bardzo dokładnych (po prostu najlepszych!) efektów i jest stosunkowo wygodna. Działanie tej metody opiera się na umiejętnym zastosowaniu narzędzia White Balance Selector (wskaźnik balansu bieli) — to ten ogromny kroplomierz, który znajduje się w lewym górnym rogu sekcji White Balance (balans bieli) w panelu Basic (podstawowe). Kliknij ów kroplomierz, aby go włączyć, a następnie wskaż kursorem myszy i kliknij taki fragment zdjęcia, który powinien być jasnoszary (tak; jasnoszary, nie może to być obiekt w kolorze białym. O ile kamery wideo doskonale radzą sobie z kalibracją balansu bieli na podstawie obiektów w bardzo jasnych, białych kolorach, o tyle w przypadku zdjęć powinny to być fragmenty o umiarkowanym, niezbyt ciemnym odcieniu szarości). Na pokazanym obok przykładzie wybrałem ocieniony fragment sukni ślubnej panny młodej, który moim zdaniem powinien mieć łagodny, szary odcień (podczas gdy jasne fragmenty tej sukni są po prostu białe). Po wskazaniu odpowiedniego fragmentu kroplomierzem kliknij go, aby skorygować balans bieli (jak widać na rysunku obok, wartość parametru Temp (temperatura) po tej zmianie wynosi 4150, zaś parametrowi Tint (tinta) przyznana została wartość –15, co znaczy, że do zrównoważenia kolorystyki zdjęcia niezbędna była odrobina zieleni).

Korekcja balansu bieli

Krok 8.

Zanim przystąpię do omawiania dalszych czynności związanych z korekcją balansu bieli, chciałbym zwrócić Twoją uwagę na dużą siatkę pikseli, która wyświetlana jest w pobliżu kursora podczas posługiwania się narzędziem White Balance Selector (wskaźnik balansu bieli). Siatka ta ma w zamyśle pełnić rolę szkła powiększającego, które ułatwia odnalezienie i wskazanie kursorem myszy neutralnie szarego fragmentu zdjęcia. Moim zdaniem, to specyficzne „szkło powiększające” jedynie przeszkadza, a jeśli Ty także uznasz je za niepotrzebne i irytujące, to po prostu wyłącz opcję Show Loupe (pokaż lupę), znajdującą się na pasku narzędzi programu (opcję tę zaznaczyłem na rysunku obok, bo coś mi mówi, że gdy po raz pierwszy włączysz narzędzie White Balance Selector (wskaźnik balansu bieli), od razu zapragniesz ją odnaleźć…). Po wyłączeniu wspomnianej opcji na ekranie będzie widoczny jedynie kroplomierz (patrz rysunek), bez towarzyszącej mu, okropnej „lupy” (dobrze, dobrze; być może niektórym z Was okienko z powiększeniem fragmentu zdjęcia bardzo przypadło do gustu. W takim przypadku zamień proszę słowo „okropnej” na „szalenie przydatnej” w ostatnim zdaniu i wybacz moją nadgorliwość).

Korekcja balansu bieli

Krok 9.

Choć nie jestem fanem „szkła powiększającego” (czy ja już o tym wspominałem?), to nie wszystkie ułatwienia i dodatki, towarzyszące posługiwaniu się narzędziem White Balance Selector (wskaźnik balansu bieli), są zbędne lub irytujące. Wręcz przeciwnie. Jedną z najciekawszych funkcji tego typu jest podgląd kolorystyki zdjęcia, wyświetlany w panelu Navigator (nawigator), znajdującym się na samej górze zestawu paneli po lewej stronie. Podgląd ten jest dynamicznie aktualizowany w miarę wskazywania różnych fragmentów zdjęcia narzędziem White Balance Selector (wskaźnik balansu bieli). Innymi słowy, bardzo ułatwia on oszacowanie kolorystyki fotografii, którą uzyskałbyś po kliknięciu kursorem myszy w miejscu, w którym w danej chwili się on znajduje. Ta niepozorna funkcja pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu, który trzeba byłoby poświęcić na klikanie fotografii „na chybił trafił”. Jeśli chciałbyś przekonać się, na czym polega działanie tej funkcji, to włącz narzędzie White Balance Selector (wskaźnik balansu bieli), przesuń kursor myszy ponad ścianę, obok ramienia panny młodej, i spójrz na podgląd zdjęcia w panelu Navigator (nawigator). Nie wygląda najlepiej, prawda? Krótko mówiąc, nic nie stoi na przeszkodzie, by dobierać balans bieli eksperymentalnie, klikając w mniej lub bardziej losowo dobranych miejscach, lecz sprawdzanie kolorystyki zdjęcia w panelu Navigator (nawigator) jest znacznie wygodniejsze.

Korekcja balansu bieli

Krok 10.

Jest jeszcze kilka innych rzeczy dotyczących balansu bieli, które warto wiedzieć. Oto one. Po zakończeniu korekcji zdjęcia przy użyciu narzędzia White Balance Selector (wskaźnik balansu bieli) należy „odłożyć je na miejsce”, czyli umieścić w jasnoszarym kółku w panelu Basic (podstawowe) lub kliknąć przycisk Done (gotowe), znajdujący się na pasku narzędzi programu. Zwróć też
uwagę na opcję Auto Dismiss (automatyczne wyłączanie), która również znajduje się na pasku narzędzi. Jeśli włączysz tę opcję, to po jednokrotnym pobraniu próbki przy użyciu narzędzia White Balance Selector (wskaźnik balansu bieli) zostanie ono automatycznie wyłączone. Opcję tę zazwyczaj wyłączam, gdyż wolę mieć możliwość swobodnego eksperymentowania z dobieraniem balansu bieli, bez konieczności sięgania za każdym razem do panelu Basic (podstawowe). W celu odtworzenia oryginalnego balansu bieli zdjęcia wybierz opcje As Shot (jak w oryginale) z listy White Balance (balans bieli) w panelu Basic (podstawowe). Jeśli podczas przeglądania zdjęć w module Library (biblioteka) zauważysz fotografię wymagającą korekcji balansu bieli, to naciśnij klawisz W — spowoduje on uruchomienie modułu Develop (przetwarzanie) i automatyczne włączenie narzędzia White Balance Selector (wskaźnik balansu bieli).


Korekcja balansu bieli



Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2021