Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Korekcja Krzywą w Lightroom
sobota, 16 maj 2009

Materiał pochodzi z książki Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby'ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom 2 i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Korekcja kontrastu przy użyciu krzywej tonalnej

Po przeprowadzeniu wszystkich niezbędnych poprawek przy użyciu narzędzi w panelu Basic (podstawowe) warto zainteresować się panelem Tone Curve (krzywa tonalna), który umożliwia skorygowanie charakterystyki tonalnej i kontrastu zdjęć (zalecam przeprowadzenie najważniejszych poprawek za pomocą suwaków w panelu Basic (podstawowe), a później dokonanie kosmetycznych zmian i udoskonaleń przy użyciu krzywej tonalnej). Wielu użytkowników programu Lightroom ceni sobie krzywą tonalną w panelu Tone Curve (krzywa tonalna) znacznie bardziej niż polecenie Curves (Krzywe) w programie Adobe Photoshop, gdyż po pierwsze, krzywa w programie Lightroom pozwala uniknąć prześwietlenia świateł lub zbytniego pogłębienia cieni; po drugie, oferuje szereg wizualnych wskazówek dotyczących korygowanego zakresu zdjęcia; i wreszcie po trzecie, umożliwia interaktywną korekcję obrazu.

Krok 1.

Panel Tone Curve (krzywa tonalna) znajduje się tuż pod panelem Basic (podstawowe) i muszę przyznać, że jest to moje ulubione narzędzie do korekcji kontrastu i jasności w programie Lightroom (o wiele lepsze niż suwak Contrast (kontrast) w panelu Basic (podstawowe), którego precyzja w większości przypadków jest dalece niewystarczająca). Jeśli zdjęcie, które zamierzasz skorygować, zostało zarejestrowane w formacie RAW, to domyślnie jest ono poddane niewielkiej korekcji kontrastu; fotografie JPEG wyświetlane są bez tego typu poprawek. Na potrzeby tego ćwiczenia poproszę Cię teraz o rozwinięcie listy Point Curve (przebieg krzywej), znajdującej się w dolnej części omawianego panelu, i wybranie z niej opcji Linear (liniowy). Krzywa stanie się wówczas zwykłą linią, biegnącą pod kątem 45ş, a w takiej postaci nie powoduje ona żadnych zmian w kontraście zdjęcia.



Krok 2.

Najszybszy i najprostszy sposób na zmianę kontrastu fotografii polega na wybraniu jednego z predefiniowanych ustawień z listy Point Curve (przebieg krzywej). Wybierz z niej na przykład opcję Strong Contrast (silny kontrast) i sprawdź, jaki wpływ będzie ona miała na wygląd fotografii (na pokazanym obok przykładzie przy użyciu skrótu Shift+Y wyświetliłem na ekranie dwa warianty zdjęcia). Spójrz, jak bardzo wyrazisty stał się teraz kontrast obrazu — cienie są znacznie głębsze, światła bardziej jaskrawe, a wszystko to, niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, stało się po wybraniu jednej, jedynej opcji. Kształt krzywej tonalnej, zastosowanej w przypadku tego zdjęcia, pokazany jest w panelu Tone Curve (krzywa tonalna), który również widoczny jest na rysunku.



Krok 3.

Jeśli uznasz, że nawet opcja Strong Contrast (silny kontrast) jest niewystarczająco kontrastowa, to możesz podjąć próbę samodzielnej edycji kształtu krzywej. Warto pamiętać wówczas o jednej, ważnej zasadzie: im silniej nachylona jest krzywa, tym bardziej kontrastowe stanie się zdjęcie. W celu zwiększenia nachylenia krzywej należy wygiąć jej górną część (odpowiadającą za jasność zakresu świateł) w górę, zaś jej dolną część (zakres cieni) — w dół. Po umieszczeniu kursora myszy ponad wykresem krzywej (tak jak zostało to pokazane na rysunku) na wykresie pojawi się niewielki, okrągły wskaźnik. W miarę przesuwania kursora ponad wykresem ów wskaźnik będzie przemieszczał się wraz z nim. Gdy znajdzie się on w górnej części wykresu, kliknij i przeciągnij kursorem myszy w górę lub naciśnij klawisz strzałki w górę (co jest nie tylko bardziej wygodne, lecz zapewnia większą precyzję działania, dzięki temu, że nie musimy starać się „trafić” kursorem w niewielkie kółko).



Krok 4.

Na pokazanym obok przykładzie przesunąłem górną część wykresu przy użyciu klawisza strzałki w górę. Środkowa część krzywej jest teraz zdecydowanie bardziej nachylona, a najjaśniejsze fragmenty zdjęcia stały się bardziej kontrastowe. Analogiczną operację mogę przeprowadzić z dolną częścią krzywej, tym razem jednak, zamiast przesuwać ją w górę, powinienem ją nieznacznie obniżyć (otrzymany w wyniku tej operacji kształt krzywej oraz wygląd zdjęcia po korekcji pokazany jest na rysunku obok). Zwróć uwagę, że podczas przesuwania kursora ponad wykresem na diagramie oznaczany jest fragment krzywej, który zostanie zmieniony, jeśli przesuniesz punkt kontrolny znajdujący się we wskazanym miejscu.



Wskazówka: Zmiana „skoku” przesunięcia krzywej

Posługując się klawiszami strzałek w górę i w dół, możesz zmieniać położenie wskazanego punktu w niewielkich odstępach o wartości 5 punktów. W celu przesunięcia wskazanego fragmentu o 20 punktów w górę lub w dół, prócz wspomnianych klawiszy strzałek, należy dodatkowo nacisnąć klawisz Shift. Jeśli wolałbyś wprowadzić precyzyjne poprawki i przesunąć krzywą o pojedynczy punkt, to podczas posługiwania się klawiszami strzałek dodatkowo naciśnij klawisz Alt (Option w Mac OS).

Krok 5.

Kolejny sposób na skorygowanie kontrastu zdjęcia przy użyciu krzywej tonalnej polega na zastosowaniu narzędzia o nazwie Targeted Adjustment Tool (narzędzie do korekcji miejscowej), które będę w skrócie nazywał TAT. Niepozorna, okrągła ikona narzędzia TAT znajduje się w lewym górnym rogu panelu Tone Curve (krzywa tonalna). Jeśli wskażesz tę ikonę kursorem myszy, zostanie ona otoczona dwoma trójkątnymi znacznikami, skierowanymi w górę i w dół. Po kliknięciu wspomnianej ikony kursor myszy zmieni swój kształt na pokazany na rysunku — będzie to precyzyjny „celownik” z niewielkim kółkiem, zaopatrzonym we wspomniane przed chwilą strzałki. Narzędzie to pozwala interaktywnie modelować krzywą tonalną bezpośrednio na zdjęciu: wystarczy kliknąć w miejscu przeznaczonym do korekcji i przeciągnąć kursor myszy w górę lub w dół. Warto wiedzieć, że miejsce korekcji wskazywane jest „celownikiem”, kółko ze strzałkami służy jedynie jako wizualne przypomnienie o tym, że włączona została funkcja interaktywnego modelowania krzywej (a przy okazji, kierunki strzałek wskazują prawidłowy sposób przeciągania kursora myszy).



Krok 6.

Wypróbujmy tę funkcję. Włącz ją, ustaw panel Tone Curve (krzywa tonalna) w taki sposób, by był cały czas widoczny na ekranie, i przesuń kursor myszy ponad edytowane zdjęcie (w tym przypadku proponuję umieścić go ponad białą chmurą, widoczną na samej górze fotografii). W miarę jak będziesz przesuwał kursor ponad różnymi fragmentami zdjęcia, okrągły wskaźnik na wykresie krzywej będzie przemieszczał się zgodnie z jasnością miejsca, wskazanego kursorem myszy. Zwróć też uwagę na informację wyświetlaną pod diagramem z wykresem krzywej — na przykład w tym przypadku będzie ona brzmiała Highlights (światła). W celu przyciemnienia chmur kliknij je (jak na rysunku obok), a następnie przeciągnij kursorem myszy w dół (jeśli przeciągnąłbyś nim w górę, to chmury uległyby rozjaśnieniu). W analogiczny sposób możesz skorygować inne fragmenty zdjęcia: w zależności od tego, czy wymagają one rozjaśnienia, czy też przyciemnienia, należy wskazać je kursorem myszy i przeciągnąć w górę lub w dół. Po zakończeniu pracy z narzędziem TAT należy odłożyć je na miejsce. Przy okazji dodam, że narzędzie to można włączyć przy użyciu skrótu Ctrl+Alt+Shift+T (Command+Option+Shift+T w Mac OS).



Krok 7.

Ostatni sposób korekcji zdjęcia przy użyciu krzywej tonalnej polega na zmianie położenia czterech suwaków, odpowiadających poszczególnym zakresom jasności obrazu: Highlights (światła), Lights (tony jasne), Darks (tony ciemne) oraz Shadows (cienie). Suwaki te znajdują się w dolnej części panelu Tone Curve (krzywa tonalna), a ich przesunięcie powoduje odpowiednią zmianę kształtu krzywej. Na pokazanym obok przykładzie przeciągnąłem suwak Highlights (światła) daleko w lewą stronę, aby przyciemnić zakres świateł, który w tym przypadku odpowiada za jasność nieba. W lewo przeciągnąłem także suwaki Darks (tony ciemne) i Shadows (cienie), dzięki czemu droga i otaczające ją skały stały się znacznie ciemniejsze. Posługując się suwakiem Lights (tony jasne), odrobinę przyciemniłem też jaśniejsze półcienie fotografii. Wszystkie te poprawki pozwoliły mi nadać zdjęciu pożądaną charakterystykę tonalną — przed korekcją było ono zdecydowanie zbyt jasne; szczególnie nawierzchnia wijącej się drogi i sąsiadujące z nią formacje skalne. Posługując się wymienionymi suwakami, zwróć uwagę na to, że zostały one zaopatrzone w takie same gradienty jak suwaki w panelu Basic (podstawowe), dzięki którym można błyskawicznie zorientować się, w którą stronę należy je przesunąć, by uzyskać zamierzony efekt (przesuwanie w kierunku białego krańca suwaka powoduje rozjaśnienie wybranego zakresu, zaś w kierunku czarnego — przyciemnianie go). Podczas korygowania kształtu krzywej (niezależnie od wybranej metody) wokół edytowanego punktu na wykresie wyświetlany jest zakres możliwości, w ramach którego można sterować przebiegiem edytowanego fragmentu wykresu (innymi słowy, jak daleko możesz przesunąć wybrany fragment, by nie zepsuć fotografii).



Krok 8.

Podsumujmy dotychczasowe wiadomości. W celu skorygowania kształtu krzywej tonalnej możesz: wybrać jedno z predefiniowanych ustawień z listy Point Curve (przebieg krzywej), włączyć narzędzie TAT i przesunąć kursor ponad wybrany fragment zdjęcia, a następnie przeciągnąć nim w górę i w dół, przytrzymując lewy przycisk myszy, użyć klawiszy strzałek w górę i w dół na klawiaturze lub, wreszcie, ręcznie zmienić położenie poszczególnych suwaków, decydujących o jasności poszczególnych zakresów tonalnych. Uwaga: Jeśli po pewnym czasie okaże się, że mimo wszystko nie używasz suwaków, a modelowanie krzywej wolisz przeprowadzić przy użyciu innych metod, to możesz po prostu ukryć cały ich zestaw, klikając podwójną strzałkę skierowaną w górę, znajdującą się tuż obok prawego dolnego rogu diagramu z wykresem. Jeśli któregoś dnia postanowisz wyświetlić suwaki ponownie, to po prostu raz jeszcze kliknij tę samą strzałkę.



Krok 9.

Są jeszcze trzy istotne sprawy dotyczące panelu Tone Curve (krzywa tonalna), z którymi warto się zapoznać. Pierwszą z nich jest obsługa niewielkich, trójkątnych suwaków, rozmieszczonych w równych odstępach na dolnej krawędzi diagramu z wykresem. Są to suwaki podziału spektrum tonalnego obrazu, które umożliwiają zdefiniowanie granic poszczególnych zakresów jasności: cieni, tonów ciemnych, tonów jasnych i świateł (innymi słowy, przy użyciu tych suwaków możesz określić, co jest „cieniem”, jak daleko sięgają „światła” i jaka jest rozpiętość pozostałych zakresów jasności). Na przykład pierwszy trójkątny suwak od lewej strony (oznaczony na rysunku czerwonym kółkiem) odzwierciedla zasięg cieni. Oznacza to, że za cały zakres jasności, począwszy od lewej krawędzi wykresu aż do tego miejsca, odpowiada suwak Shadows (cienie). Jeśli chciałbyś poszerzyć ów zakres, zwiększając tym samym zasięg działania suwaka Shadows (cienie), to kliknij i przeciągnij pierwszy trójkątny suwak pod wykresem w prawą stronę (patrz rysunek). Odtąd regulacja położenia suwaka Shadows (cienie) będzie miała wpływ na większy zakres jasności obrazu. Środkowy suwak podziału spektrum tonalnego (oznaczony na rysunku) dzieli zakres półcieni na dwie części. Przesunięcie tego suwaka w prawo zmniejsza dystans pomiędzy zakresem półcieni i świateł, wskutek czego suwak Lights (tony jasne) będzie obejmował swoim działaniem mniejszą, a suwak Darks (tony ciemne) — większą część pasma tonalnego niż dotychczas. W celu przywrócenia standardowego położenia suwaków wystarczy dwukrotnie kliknąć ten, którego położenie chcesz zresetować.



Krok 10.

Druga sprawa to możliwość zresetowania kształtu krzywej i rozpoczęcia jej modelowania od początku. Należy w tym celu dwukrotnie kliknąć napis Region (zakres) — wszystkie cztery suwaki, odpowiadające za jasność poszczególnych zakresów tonalnych, zostaną wówczas wyzerowane. Wreszcie, trzecia kwestia to możliwość wyświetlenia podglądu zdjęcia z pominięciem poprawek wykonanych w panelu Tone Curve (krzywa tonalna). Podgląd ten można włączać i wyłączać
przy użyciu niewielkiego przełącznika, znajdującego się po lewej stronie nagłówka tego panelu.





Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2021