Start arrow Tutoriale i inne arrow Bridge, Lightroom, Camera RAW arrow Kadrowanie z winietą w Lightroom

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Kadrowanie z winietą w Lightroom
środa, 20 maj 2009

Materiał pochodzi z książki Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby'ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom 2 i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Kadrowanie z efektem winiety

Wśród postulatów i sugestii użytkowników pierwszej wersji programu Lightroom bardzo często pojawiała się propozycja zaimplementowania funkcji korekcji lub tworzenia efektu winiety po wykadrowaniu zdjęcia. Powód był bardzo prosty: program Lightroom 1 za każdym razem dodawał winietę (czyli przyciemnienie krawędzi zdjęcia) do oryginalnej, niewykadrowanej fotografii. Innymi słowy, jeśli zdecydowałeś się na wykadrowanie zdjęcia, a dopiero potem dodałeś efekt winiety, to efekt ten nadal dotyczył całego, niewykadrowanego zdjęcia (pomimo że na ekranie wyświetlany był tylko jego wykadrowany fragment). Na szczęście, w programie Lightroom 2 dostępne są oddzielne ustawienia, umożliwiające uzyskanie efektu winiety przed i po wykadrowaniu fotografii.

Krok 1.

W celu utworzenia efektu winiety przewiń zestaw paneli po prawej stronie ekranu w dół, aż do panelu Vignettes (winiety). W panelu tym znajdują się dwa zestawy ustawień: pierwszy nosi nazwę Lens Correction (korekcja obiektywu) i służy do tworzenia (lub niwelowania) efektu winiety z całego zdjęcia, przed jego wykadrowaniem. Drugi zestaw suwaków oznaczony jest etykietą Post-Crop (po wykadrowaniu) i służy do tworzenia winiet na wykadrowanych fotografiach. Bez niego winieta byłaby kadrowana wraz z fotografią (o czym przekonasz się już za chwilę).



Krok 2.

Rozpocznijmy od utworzenia winiety dla całego zdjęcia: przeciągnij suwak Amount (ilość) w sekcji Lens Correction (korekcja obiektywu) niemal do końca w lewą stronę. Suwak ten decyduje o intensywności przyciemnienia krawędzi zdjęcia (im dalej go przesuniesz, tym ciemniejsze staną się zewnętrzne fragmenty fotografii). Suwak Midpoint (punkt środkowy) umożliwia wyregulowanie zasięgu winiety w głąb kadru. Spróbuj przesunąć także i ten suwak w lewo (jak na rysunku obok), aby uzyskać łagodny efekt, polegający na subtelnym przyciemnieniu krawędzi kadru i zaakcentowaniu środkowej części zdjęcia. Taki efekt sprawia, że obiekt znajdujący się w centrum kadru (w tym przypadku jest to mój kolega, Jeff) jest ciekawie, wyraziście oświetlony, a uwaga odbiorcy automatycznie kieruje się na niego.



Krok 3.

Problem (który został rozwiązany przez firmę Adobe w 2. edycji programu Lightroom) polega na tym, że po wykadrowaniu zdjęcia z winietą (na przykład tak jak na rysunku obok, gdzie wykadrowałem zdjęcie Jeffa na tyle, by nie widać było trzymanego przez niego aparatu) większa część winiety (lub nawet całość) była kadrowana wraz z zewnętrznymi częściami fotografii. W opisywanym przypadku stracilibyśmy praktycznie całe przyciemnienie krawędzi na dole i po prawej stronie zdjęcia. To właśnie z tego względu użytkownicy programu Lightroom 1 bardzo często sugerowali dodanie możliwości tworzenia efektu winiety po wykadrowaniu fotografii.



Krok 4.

Jak widać na rysunku obok, zatwierdziłem ustawienia kadrowania, by móc zaprezentować możliwości tworzenia efektu winiety na dowolnym wycinku zdjęcia. Działanie suwaków Amount (ilość) i Midpoint (punkt środkowy) jest analogiczne jak poprzednio,
tym razem jednak ich przesunięcie spowoduje przyciemnienie krawędzi wykadrowanej części fotografii (proponuję przesunąć suwak Amount (ilość) dość daleko w lewą stronę, zaś suwak Midpoint (punkt środkowy) odrobinę w prawo — otrzymana w ten sposób winieta i tak będzie już bardzo blisko twarzy Jeffa, więc nie ma sensu jej pogłębiać). Kolejne dwa suwaki umożliwiają dodatkowe zmodyfikowanie efektu winiety, tak by wyglądała ona jeszcze bardziej naturalnie niż winieta uzyskana w zwykły sposób. Suwak Roundness (zaokrąglenie) decyduje o tym, na ile łagodnie zaokrąglona zostanie winieta (spróbuj przeciągnąć go do końca w lewą stronę, aby przekonać się, co mam na myśli). Z kolei suwak Feather (rozmycie) umożliwia rozmycie krawędzi winiety. Przeciągnięcie tego suwaka w prawą stronę umożliwia łagodniejsze „wtopienie” tego efektu w zdjęcie i nadaje mu bardziej naturalny, miękki charakter. Efekt winiety na pokazanym obok przykładzie został celowo przesadzony, aby można było dostrzec go na niewielkim rysunku w książce. Zwróć uwagę na to, o ile płynniej i łagodniej zanika on w porównaniu z efektem uzyskanym przy użyciu „starych” suwaków. Efekt winiety tak bardzo przypadł mi do gustu (niektórzy twierdzą, że stał się moim „znakiem rozpoznawczym”), że zapisałem specjalne ustawienie, które umożliwia mi błyskawiczne uzyskanie go na dowolnej fotografii.




Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2021