Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Ziarnisty portret w Lightroom
środa, 20 maj 2009

Materiał pochodzi z książki Sekrety cyfrowej ciemni Scotta Kelby'ego. Edycja i obróbka zdjęć w programie Adobe Photoshop Lightroom 2 i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Modny efekt „ziarnistego portretu”

Istnieje pewien interesujący efekt, który polega na nietypowym przetworzeniu zdjęcia portretowego. Efekt ten, począwszy od ubiegłego roku, zdobywa sobie niezwykłą popularność; można spotkać go wszędzie, począwszy od okładek znanych czasopism, przez strony internetowe, zdjęcia znanych osobistości, aż po okładki albumów muzycznych. Dzięki kilku sprytnym sztuczkom bardzo podobny efekt można uzyskać nie tylko przy użyciu zaawansowanych narzędzi Photoshopa, lecz także w programie Lightroom. Zanim przystąpię do jego omawiania, podzielę się z Tobą pewnym spostrzeżeniem: otóż, sądząc po skrajnych reakcjach ludzi oglądających tego rodzaju portrety, ów styl można albo uwielbiać, albo gorąco nienawidzić. Zresztą, przekonaj się sam…

Krok 1.

Na początek małe wyjaśnienie: efekt ten nie wygląda dobrze na każdym zdjęciu. Najlepiej sprawdza się on w przypadku fotografii ciemnych; wręcz mrocznych, a jednocześnie takich, na których da się wyróżnić kilka różnych źródeł światła, mających wpływ na wygląd głównego tematu zdjęcia (byłoby wręcz idealnie, gdyby temat ten, prócz oświetlenia padającego z przodu, był też oświetlony wyraźnie zaznaczonym światłem bocznym lub konturowym, tylnym). Wybierając portret do przeróbki, warto mieć na uwadze końcowy efekt: unikaj miękkich, powłóczystych zdjęć rodem z magazynów o modzie, poszukaj czegoś ostrego, wyrazistego. Do zrobienia przykładowego zdjęcia, pokazanego na rysunku obok (przedstawia ono redaktora czasopisma „Photoshop User”, Izaaka Stolzenbacha), użyłem dużego softboksu (Elinchrom 53’’ Midi Octa), który ustawiłem po prawej stronie sceny, oraz lampy studyjnej Elinchrom RX600 Studio Strobe bez softboksu; założyłem na nią jedynie ekran z osłoną typu „plaster miodu” (dzięki czemu wiązka światła emitowana przez tę lampę była skupiona i wąska). Lampę Elinchrom ustawiłem za mężczyzną, naprzeciwko oświetlenia głównego. Edycję portretu rozpocząłem od zwiększenia wartości parametru Exposure (ekspozycja) do +0,41.

Ziarnisty portret

Krok 2.

Dalsza część pracy polega na drastycznym zwiększeniu wartości wielu parametrów. Uruchom moduł Develop (przetwarzanie) i otwórz panel Basic (podstawowe). Przesuń suwak Recovery (odtwarzanie) do końca w prawą stronę, a następnie popełnij ten sam czyn z suwakami Fill Light (światło wypełniające), Contrast (kontrast), Clarity (przejrzystość) i Vibrance (intensywność). Po zakończeniu tej operacji wartość wszystkich wymienionych parametrów powinna wynosić +100, jak na rysunku obok. Tak, wiem — uzyskany efekt jest przerażający, ale to jeszcze nie koniec.

Ziarnisty portret

Krok 3.

Kluczem do uzyskania tytułowego efektu jest bardzo silne wyostrzenie zdjęcia i nadanie mu takiej kolorystyki, która wygląda na przejaskrawioną, i… niedostatecznie nasyconą jednocześnie (wiem, to brzmi dość dziwnie, lecz trudno ów efekt opisać). Przeciągnij suwak Saturation (nasycenie) niemal do końca w lewą stronę (patrz rysunek), aż kolorystyka zdjęcia zostanie niemal zupełnie wyjałowiona z barw (zauważ, że w dwóch kolejnych krokach tego ćwiczenia wykonaliśmy pozornie całkowicie sprzeczne operacje — najpierw zwiększyliśmy nasycenie wszystkich barw do maksimum, a teraz zmniejszyliśmy ich intensywność niemal do zera. Kluczowym słówkiem jest tutaj określenie „niemal”). Zauważ, że po zakończeniu tej operacji nawet najdrobniejsze detale zostały bardzo silnie zaakcentowane: fałdy koszuli, struktura podłogi w tle, włosy — wszystko to wydaje się teraz bardzo wyraziste i kontrastowe. Jeśli zabieg ten spowoduje nadmierne zaakcentowanie detali skóry (zdarza się to w niektórych przypadkach), to staram się wówczas złagodzić uzyskany efekt przy użyciu specjalnej techniki wygładzania skóry, o której napiszę w następnym rozdziale.

Ziarnisty portret

Krok 4.

Ostatni etap pracy polega na dodaniu bardzo intensywnej winiety, która spowoduje przyciemnienie zewnętrznych krawędzi
zdjęcia i ułatwi skupienie uwagi odbiorcy na głównym temacie kompozycji. Wyświetl zatem panel Vignettes (winiety) w zestawie paneli po prawej stronie okna programu i przeciągnij suwak Amount (ilość) w sekcji Lens Correction (korekcja obiektywu) niemal do końca w lewą stronę (dzięki czemu winieta będzie bardzo ciemna). Suwak Midpoint (punkt środkowy) również przesuń dość daleko w lewą stronę, lecz nie aż tak daleko jak Amount (ilość) (suwak ten decyduje o tym, jak daleko w głąb zdjęcia będą sięgać przyciemnione krawędzie. Im dalej w lewo przesuniesz ów suwak, tym głębiej przyciemnione zostaną kontury zdjęcia). Na tym etapie pracy można zapisać gotowy efekt w postaci ustawienia, lecz ze względu na różnice pomiędzy fotografiami ustawienie to stanowiłoby jedynie punkt wyjścia do dalszych, indywidualnych poprawek. Dotyczą one przede wszystkim redukcji nasycenia barw przy użyciu suwaka Saturation (nasycenie), która za każdym razem może być nieco inna.

Ziarnisty portret



Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2021