Start arrow Tutoriale i inne arrow Tutoriale arrow Tworzenie panoramy

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Tworzenie panoramy
czwartek, 04 luty 2010

Materiał pochodzi z książki Technika HDRI w fotografii. Od inspiracji do obrazu  i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Poniższy fragment książki odnosi się do tworzenia panoramy z wykonanych trzech zdjęć.

Ręczne zszywanie obrazów w Photoshopie
 

Photoshop CS3 w końcu oferuje warstwy, więc możemy je wykorzystać do połączenia obrazów w ostateczną wersję panoramy.Zwróćcie uwagę, że wszystkie trzy rozwinięte widoki umieściłem w oddzielnych warstwach. Ten konkretny obraz jest tak problematyczny, jak się tylko da. Użyta kula jest za duża dla tego pomieszczenia, więc w każdym obrazie występujeduża zmiana perspektywy. Zniekształcenia powodowane nierównościami na kuli są bardzo widoczne. A co najgorsze, robiłem te serie bardzo niedbale i każda z nich składa się z różnej liczby poziomów naświetlenia. Po prostu najgorszy możliwy scenariusz. Ale nie martwcie się, w Photoshopie CS3 można naprawić wszystko.

Wyrównywanie warstw

1.
a. Ukryj wszystkie warstwy poza tłem.
b. Wybierz warstwę tła.
c. Wybierz z menu Filter (Filtr)/Other (Inne)/Off set (Przesunięcie).
d. Przesuń obraz o jedną trzecią odległości. Chcemy zobaczyć zarówno brzydki, zniekształcony punkt zbiegu na granicy, jak i piękne odbicie fotografa.
Będzie to nasz podstawowy układ do retuszu.

Tworzenie panoramy
 

2.
Włącz drugą warstwę i ustaw jej parametr krycia na 50%.

Tworzenie panoramy

3.
a. Użyj ponownie filtra Off set (Przesunięcie) i przesuwaj drugą warstwę, aż dopasujesz ją do pierwszej.
b. Ustaw krycie ponownie na 100%. Potrzebowaliśmy go tylko do wyrównywania.
c. Powtórz te czynności dla trzeciej warstwy, mimo że może wcale nie być potrzebna.
d. Przejrzyj je wszystkie jeszcze raz, aby dobrze przyjrzeć się miejscom o złej jakości.

Tworzenie panoramy

Łączenie dobrych części
Albo w tym przypadku, łączenie części, które są najmniej zepsute. Najpierw pozbędziemy się fotografa.

4.
a. Utwórz maskę alfa dla drugiej warstwy.
Kliknij w tym celu na małej ikonie znajdującej się w dolnej części palety Layers (Warstwy).
b. Wypełnij warstwę alfa kolorem czarnym.Można to zrobić, wciskając kombinację klawiszy Ctrl+Delete.

Tworzenie panoramy

5.
a. Czas na odrobinę przecierania!
b. Upewnij się, że warstwa alfa jest cały czas wybrana, wybierz pędzel i ustaw w miarę duży jego rozmiar. Okrągły, miękki, o rozmiarze 100 pikseli dobrze się sprawdzi.
c. Kolor pierwszego planu powinien być biały, a tła czarny.
d. Powiększ odbicie fotografa i zacznij je wycierać!

Tworzenie panoramy

6.
a. Widać dokładnie, że druga warstwa jest trochę jaśniejsza. Wszystko przeze mnie, ponieważ namieszałem z poziomami naświetlenia podczas robienia zdjęć. Ale nie ma się czym martwić.
b. Wybierz warstwę z obrazem, a następnie Image (Obraz)/Adjustments (Dopasowania)/Exposure (Ekspozycja).
c. Tego rodzaju wady pojawiają się na ogół w regularnych odstępach EV. W tym przypadku wystarczywprowadzić niewielką korektę -0.5 EV, aby całkowicie naprawić problem.

7.
a. Czas dopracować maskę alfa za pomocą mniejszego pędzla. Malowanie czernią przywraca na przykład narożnik świeczki.
b. Zostaną mimo wszystko pewne artefakty: cień na ścianie i statyw. Niestety, nie ukradniemy tych miejsc z innych obrazów, więc będziemy musieli odkurzyć stary dobry stempel klonujący. Kliknij z przytrzymanym klawiszem Alt na dobrym miejscuźródłowym i zamaluj miejsce docelowe.

Tworzenie panoramy

No, skończyliśmy. Po fotografii nie pozostał nawet ślad. Przyjrzyjmy się zdjęciom przed i po edycji.

Tworzenie panoramy

Super! Powyższe etapy mogą wydawać się dość długie, ale tak naprawdę zajęło mi to zaledwie 15 minut. Musieliśmy zastosować wszystkie znane nam sztuczki, ale cały proces przebiega znacznie sprawniej, jeśli warstwy są wyrównane.Mógłbym po prostu korzystać z rad, które sam daję. Mimo to ten tryb pracy pozwala w 100% uzyskać pożądane efekty, nieważne, jak bardzo nawalimy podczas robienia zdjęć. Nie można chyba wymyślić nic mniej destruktywnego. Możnadomalowywać maski alfa dowolną liczbę razy bez zmieniania zawartości obrazu. Czarny wymazuje, biały pokazuje. A poziom naświetlenia można zmieniać do woli, ponieważ w świecie HDR nie ma czegoś takiego, jak utrata wartości.Jesteśmy już w połowie drogi. Po lewej stronie widać brzydki punkt zbiegu. Aby móc swobodnie modyfikować tę wadę, scalimy te zmiany, których już dokonaliśmy.

Łączenie warstw

8.
a. Przeciągnij drugą warstwę na ikonę New Layer (Utwórz warstwę), znajdującą się w dolnej części palety Layers (Warstwy).
b. Zaznacz dwie dolne warstwy, przytrzymując klawisz Shift.
c. Wybierz Layer (Warstwa)/Merge Layers (Scal warstwy).
d. Wypełnij teraz kopię warstwy alfa kolorem czarnym. Mamy teraz świeży materiał do drugiego etapu retuszu.

Tworzenie panoramy

Usuwanie punktu zbiegu

Pozostało nam już powtórzenie opisanych już etapów pracy.

9.
a. Przeprowadź pierwszy etap wycierania na masce alfa za pomocą dużego, miękkiego pędzla.
b. Uważaj na detale ukryte za podświetleniami.
Zmieniaj poziom naświetlenia za pomocą małego suwaka. Pamiętaj, że obraz HDR to nie tylko to, co widać w danym momencie!
Pozostałe kroki są już znane:
a. Dopracowujesz mapę alfa za pomocą mniejszego pędzla.
b. Bawisz się stemplem klonującym.
c. Wyciągasz detale z trzeciej, nieużywanej dotąd warstwy.
d. Zauważasz, że poziom naświetlenia trzeciej warstwy jest inny.
e. Wybierasz Image (Obraz)/Adjustments (Dopasowania)/Exposure (Ekspozycja), aby to naprawić.
f. Jeszcze trochę zabawy z pędzlem klonującym i dopracowywaniem mapy alfa.W sumie zajęło mi to 30 minut. Jestem dość wybredny, a moja ręka nie obsługuje myszki aż tak szybko, więc pewnie pójdzie Wam to szybciej.

Image

Wykończenie

10.
Zostały do wykonania cztery czynności:
a. Wybierz opcję Flatten All Layers (Spłaszcz obraz) z menu Layer (Warstwa).
b. Wybierz Filter (Filtr)/Other (Inne)/Offset (Przesunięcie), aby ustawić kierunek uzyskanego obrazu. W ten sposób interesujące miejsca znajdą się na środku obrazu, a szwy na nieciekawych obszarach.
c. Wybierz Image (Obraz)/Rotate Canvas (Obróć rozmiar roboczy)/Flip Canvas Horizontal (Odbij obszar roboczy w poziomie): pracowaliśmy cały czas na odbiciu lustrzanym. Od razu zauważysz, dlaczego wszystko wyglądało tak dziwnie, zwłaszcza jeśli pracowałeś z obrazami zawierającymi teksty.
d. Zapisz ostateczną wersję i odtańcz taniec zwycięstwa!

Tworzenie panoramy

Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2021