Start arrow Tutoriale i inne arrow Inne arrow Nowe funkcje CS3

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Nowe funkcje CS3
sobota, 30 grudzień 2006

Szybki rzut oka na nowe funkcje w Photoshop CS3

Komentuje Scott Kelby, redaktor naczelny magazynu Photoshop User.

Nadszedł moment w którym CS3 jest dostępny do testowania. Tak jak w przypadku poprzednich uaktualnień i teraz otrzymujemy mnóstwo super dodatków. Część to funkcje o których marzyliśmy, część o których nie pomyśleliśmy dopóki ich nie ujrzeliśmy i część, która znacznie ułatwi nam codzienną pracę z programem.

Oto szybki przegląd funkcji, o których jeszcze sporo będzie się mówiło:

1. Nowy interfejs użytkownika

Za każdym razem, gdy Adobe coś majstruje przy interfejsie, wielu użytkowników odczuwa zimne dreszcze. Jednakże w CS3 zmiany mogą być tak nikłe lub tak znaczne, jak tylko zechcesz, ponieważ jest to najbardziej konfigurowalny interfejs ze wszystkich Photoshopów, jakie się dotychczas ukazały.

Pierwszą rzeczą, jaką najprawdopodobniej zauważysz, jest paleta narzędzi zajmująca pojedynczą kolumnę. Na początku niechętniej na nią patrzyłem, ale gdy tylko zorientowałem się, że można powrócić to standardowego dwu-kolumnowego układu za pomocą jednego kliknięcia, od razu poczułem się jak w domu. Gdy już moje obawy minęły, zacząłem używać jedno-kolumnowej palety narzędzi i naprawdę mi ona odpowiada. Najważniejsze, że zabiera mniej miejsca, co oznacza więcej przestrzeni na moje obrazy.

Inną dużą zmianą w interfejsie jest inny rozkład palet, który ma na celu udostępnienie najważniejszego miejsca na potrzeby obrazu, dzięki lepszemu zarządzaniu paletami (i miejscem, którego zajmowały dotąd mnóstwo). Możesz oczywiście powrócić do starego schematu „palety latają wszędzie”, ale gdy tylko poświęcisz kilka dni temu nowemu układowi palet „nie wchodzić mi w drogę”, wątpię żebyś chciał powrócić do starego. Moją ulubioną zmianą jest nowy widok “Maximize Screen Mode”, który dostosowuje wielkość okna automatycznie, gdy dodajesz i ukrywasz palety.



2. Duże zmiany w Camera Raw

Camera Raw naprawdę dojrzało. Nowa wersja wbudowana w CS3, przynosi ze sobą wiele cennych funkcji i możliwość użycia okna Camera Raw do edycji zarówno obrazów JPEG i TIFF, jaki i plików RAW. A to zmienia wszystko!

Wśród głównych zmian jest suwak Fill Light (coś w rodzaju odpowiednika suwaka Shadow z funkcji Shadow/Highlight w Photoshopie, ale bez tego „mlecznego” efektu ubocznego, który towarzyszy użyciu narzędzia z jego domyślnymi ustawieniami). Jest także świetny suwak nazwany Recovery, który umożliwia przywrócenie części jasnych obszarów (aby uniknąć ich obcięcia) bez potrzeby obniżania wartości Exposure, który wpływa nie tylko na „przerośnięte” jasne obszary. Działa to po prostu rewelacyjnie. Także nowy suwak Vibrance, który daje znacznie lepsze efekty zwiększenia nasycenia obszarów o obniżonym nasyceniu barw bez nadmiernego wpływu na już dostatecznie nasycone kolory. To prawdopodobnie spowoduje brak potrzeby używania suwaka Saturation, ponieważ działa znacznie lepiej niż on. Oprócz tych ulepszeń, jest jeszcze masa poręcznych poprawek interfejsu, włączając w to kolorowe oznakowania, które pomagają zorientować się, jak przesuwać suwaki, aby otrzymać kolor lub jasność, które zamierzamy osiągnąć.

Dodano także pięknie zaprojektowany, intuicyjny panel Parametric Curve, który ułatwia dostosowanie twoich zdjęć a nawet pomaga użytkownikom, którzy nie rozumieją zasady działania funkcji Curves w Photoshopie, zorientować się w tym, jak uwolnić siłę w nich drzemiącą. Ta funkcja na pewno zajmuje ważne miejsce, dzieląc je z suwakiem Recovery i opcjami Fill Light.

Split Toning, popularna funkcja z Adobe Lightroom, została dodana do Camera Raw w CS3. Szczerze, podoba mi się jej implementacja w CS3 znacznie bardziej niż w Lightroom. Dodając do tego nową możliwość nagrywania własnych zestawów ulubionych ustawień z Camera Raw, otrzymujemy nową wersję Camera Raw, która czyni wszystkie poprzednie wersje niepotrzebnymi!



3. Narzędzie Quick Select

To narzędzie jest prawdopodobnie najlepszym narzędziem selekcji od czasu wprowadzenia Extract, ponieważ jest niewiarygodnie łatwe w użyciu, a co najważniejsze, naprawdę działa. A jeszcze większą nowością jest paleta Refine Edges, która daje niewiarygodną kontrolę nad zaznaczeniem obszarów; nie tylko dla tego narzędzia, ale dla wszystkich narzędzi selekcji w Photoshop CS3. Będziesz zdziwiony, jak łatwe stało się zaznaczanie obszarów (szczególnie tych bardziej wymagających) dzięki tym nowym „obowiązkowym” narzędziom.



4. Lepsze Krzywe

Adobe trzymało się z dala od okna dialogowego Curves przez ponad rok – nie bez przyczyny – jest już niemal doskonałe. Słowem kluczowym jest tu „niemal”, gdyż teraz dodano kilka opcji i uczyniono narzędzie jeszcze bardziej elastycznym bez zmieniania podstawowych zasad działania tego ważnego dla profesjonalistów narzędzia. Osiągnięto to dzięki obszarowi Options, który pozwala wybrać opcje jakie chcemy wyświetlać, włączając w to długo oczekiwane ostrzeżenia o ucięciach i Histogram. Tak więc otrzymaliśmy lepsze narzędzie Curves, z lepszą wizualną prezentacją, a to wszystko bez niepotrzebnego komplikowania. Dobra robota, Adobe!



5. Poprawa opcji drukowania

Adobe wprowadziło szereg zmian do panelu drukowania i wszystkie wydają się podążać we właściwym kierunku, włączając w to użyteczny podgląd i łatwiejszą konfigurację, bez potrzeby zagłębiania się w masę okien dialogowych, jak to miało miejsce w CS2.



6. Kontrola konwersji do czerni i bieli

Adobe nie tylko dodało lepsze narzędzie konwersji koloru do czerni i bieli, nie tylko zaoferowało wbudowane predefiniowane ustawienia, nie tylko dało wbudowane opcje odcieni i możliwość wyjścia poza okno dialogowe i przeciągnięcia obszaru fotografii, który koresponduje z kolorowymi suwakami w oknie Black-and-White, ale jeszcze uczyniło to w formie Adjustment Layer (warstwy dostosowania). Życie stało się prostsze.



7. Auto Align i Auto Blend

Pomyśl o magii, którą posługuje się Photomerge do składania obrazów panoramicznych: ustawianie sekcji zdjęć względem siebie, następnie „bezszwowe” łączenie kolorów. A teraz wyobraź sobie, że nie tworzysz panoramy, ale masz do dyspozycji te same opcje (i nie tylko). To właśnie Auto Align (które automatycznie koordynuje elementy) i Auto Blend (które miesza kolory). Te narzędzia naprawdę wyglądają jak czysta magia w działaniu. Po prostu genialne.

8. Nowy i udoskonalony Bridge

Mógłbym myśleć, że Adobe Camera Raw zdobędzie moją prywatną nagrodę za najbardziej udoskonalony element, ale gdy zobaczyłem nowy Bridge, wiedziałem, że mam zwycięzcę. To ogromny krok naprzód, z dodaniem funkcji takich jak wbudowane narzędzie lupy do powiększania obszarów zdjęć bez powiększania całego obrazu. Możliwość porównywania zdjęć umieszczonych w tym celu obok siebie to również wielkie usprawnienie. Wszędzie widać poprawki i udoskonalenia, włączając w to łatwiejszy dostęp do informacji, znacznie szybsze generowanie miniaturek dzięki nowym opcjom „sprytnego-myślenia”, poprawione możliwości Slideshow. Poruszam tu zaledwie powierzchnię, a spokojnie mogę stwierdzić, że gdyby ta wersja Bridge była oznaczona jako 1.0, z pewnością zyskałaby wielu entuzjastów.



9. Smart Filter

Pomyśl o Smart Objects, ale być może i jeszcze bardziej “sprytnych”. Wreszcie pojawiła się niedestruktywna metoda stosowania filtrów na zdjęciach z możliwością zmiany podjętych decyzji na późniejszym etapie (nawet znacznie późniejszym, jeżeli tylko masz ochotę). Implementacja tych Smart Filters w formie zbliżonej do stylów warstw nosi znamiona dotknięcia geniusza. To po prostu tak powinno wyglądać. Dodaj do tego maskę, która towarzyszy każdemu filtrowi i otrzymujesz w swoje ręce potężne narzędzie. Wielkie słowa uznania dla ludzi, którzy dodali to cudo!



10. Ulepszone Cloning i Healing

Nowa paleta Clone Source czyni proces znacznie bardziej zrozumiałym (nareszcie możesz zobaczyć podgląd źródła klonowania, zanim jeszcze zaczniesz działanie). Teraz masz znacznie więcej kontroli nad samym procesem klonowania i „leczenia” niż kiedykolwiek przedtem. Spróbuj raz, a z miejsca się zakochasz w tym narzędziu.



Oprócz wymienionej dziesiątki, jest jeszcze mnóstwo ulepszeń i rozszerzeń, poczynając od poprawionego narzędzia Brightness/Contrast, aż do dobrze zaprojektowanego okna Import Photos w Bridge i różnych małych przycisków, które czynią życie łatwiejszym (a których brakowało w CS2).

A co najlepsze, będziesz mógł sam je wypróbować I na własne oczy zobaczyć różnicę, jaką CS3 zrobi w Twojej codziennej pracy.

Czapki z głów przed Adobe za kolejną porcję funkcji, których potrzebowaliśmy, funkcji o których nawet nie wiedzieliśmy, że ich potrzebujemy i za sprawienie, że praca z Photoshopem jest jeszcze lepszą zabawą. A to naprawdę dużo znaczy.

Źródło: NAPP





Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2020