Start arrow Tutoriale i inne arrow Tutoriale arrow Ratowanie prześwietlonych zdjęć

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Ratowanie prześwietlonych zdjęć
sobota, 24 luty 2007

Materiał pochodzi z książki
Photoshop. Restauracja i retusz. Wydanie III i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Ratowanie prześwietlonych zdjęć

Oryginalne slajdy pozytywowe lub pliki z aparatów cyfrowych to obrazy, które często są prześwietlone. Dodatkowo filmy takie jak  Kodak Ektachrome czy AgfaChrome, a także wiele cyfrowych aparatów nie posiada takiej tolerancji naświetlenia, jaką mają kolorowe filmy negatywowe, tym samym czyniąc je bardziej czułymi na prześwietlenia. Tak jak w przypadku niedoświetlenia, poważnie prześwietlony obraz może nie zawierać wielu informacji (jeśli w ogóle), z którymi można pracować. Jeśli prześwietlone obszary są puste, całkowicie białe lub jeśli paleta Info wskazuje wartość 255, 255, 255, w żaden sposób nie da się odtworzyć informacji o obrazie, ponieważ w ogóle ich nie ma. W poniższym ćwiczeniu będziesz miał do czynienia z bardzo jasnym i wyblakłym zdjęciem. Na jego podstawie, zapoznasz się z techniką odzyskiwania subtelnych detali obrazu, które pozwalają uzyskać nasycone, wyraziste zdjęcia nawet z takich materiałów, które — jak się początkowo wydaje — są nie do uratowania.

Wykorzystanie trybu mieszania Multiply (Mnożenie)

Zdjęcia robione w jasne, słoneczne dni często są podatne na prześwietlenia. Trudno zaś o jaśniejsze i bardziej słonecznych dni niż w Arizonie, o czym możesz się przekonać poniżej.



Na szczęście szybka analiza kroplomierzem i sprawdzenie palety Info pokazują, że szczegóły świateł wciąż są widoczne, więc w efekcie mamy nam potencjalnego kandydata do uratowania. Możesz bez utraty detali zwiększyć ograniczony zakres tonalny.



1. Dodaj warstwę dopasowania Curves (Krzywe), kliknij OK i zmień tryb mieszania na Multiply (Mnożenie). Natychmiast zauważysz poprawę w wyrazistości obrazu.



2. Jeśli korekcja obrazu przy użyciu trybu Multiply (Mnożenie) spowoduje pojawienie się niepożądanych przekłamań kolorów, tak jak ma to miejsce w tym przykładzie, kroplomierzem Set Gray Point (Punkt Szarości) (zwykle nazywanym szarym kroplomierzem) stonuj zbyt intensywne barwy. Kliknięcie oparcia białego plecionego krzesła zneutralizuje delikatną czerwoną poświatę.



3. Aby wzmocnić efekt, skopiuj warstwę dopasowania Curves (Krzywe). Jeśli efekt jest zbyt intensywny, zmniejsz wartość parametru krycia. Dla tego zdjęcia dwie warstwy dopasowania Curves (Krzywe) w trybie Multiply (Mnożenie) sprawiają, że obraz staje się zbyt mało zróżnicowany. Zmiana trybu mieszania najwyżej położonej warstwy na Soft Light (Łagodne światło) i zmniejszenie jej krycia do 35% sprawi, że zdjęcie ponownie nabierze głębi.



Powielanie warstw dopasowania i zastosowanie różnych kombinacji trybów mieszania jest skuteczną metodą korekcji.

Często praca z trybami mieszania warstw wymaga praktyki. Trudno od razu znaleźć odpowiedni tryb lub kombinację trybów, które będą najlepsze dla Twojego obrazu. To, co jest dobre dla jednego zdjęcia, dla drugiego da już zupełnie inne rezultaty.


Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2020