Start arrow Tutoriale i inne arrow Tutoriale arrow Korekcja ekspozycji i przeciwdziałanie

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Korekcja ekspozycji i przeciwdziałanie
niedziela, 25 luty 2007

Materiał pochodzi z książki
Photoshop. Restauracja i retusz. Wydanie III i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Korekcja ekspozycji i przeciwdziałanie blaknięciu zdjęć

Podczas pracy ze starszymi zdjęciami ciężko określić, czy problem polega na kiepskim naświetleniu, czy raczej na tym, że zdjęcie po prostu wyblakło z upływem czasu. Bez względu jednak na przyczynę, fotografie, na których pojawiły się ciemniejsze lub jaśniejsze plamy, niemające nic wspólnego z oryginalnym ujęciem, muszą zostać odpowiednio skorygowane przed przystąpieniem do czyszczenia i rekonstrukcji. Oryginalne zdjęcie widoczne poniżej zrobiono przy silnym bocznym oświetleniu, co spowodowało rozjaśnienie po prawej stronie obrazu. Dodatkowo, wskutek upływu czasu, mała odbitka zdążyła wyblaknąć w różnym stopniu.



Poprawiona wersja pokazana poniżej wciąż wymaga dopracowania, lecz na szczęście ekspozycja jest już spójna i jednolita.



Do skorygowania błędów wynikających ze złego naświetlania i utraty koloru wykorzystasz dwie warstwy dopasowania Levels (Poziomy). W trakcie pracy poznasz potęgę warstwy Overlay (Nakładka) wypełnionej kolorem neutralnym, która posłuży do wybiórczego skorygowania ekspozycji ujęcia.

1. Aby zaciemnić prawy dolny i prawy górny narożnik obrazu, dodaj warstwę dopasowania Levels (Poziomy) i nie zmieniaj położenia suwaków. Kliknij OK i zmień tryb mieszania na Multiply (Mnożenie), dzięki czemu przyciemnisz cały obraz. Ukryj rezultat przyciemniania — naciskając klawisze Ctrl+I (Mac OS: Cmd+I), odwróć maskę warstwy.

2. Naciśnij klawisz D i zresetuj kolory narzędzi oraz tła. Upewnij się, że ustawiony kolor narzędzia ustawiony jest na biały. Wybierz narzędzie Gradient i wybierz Foreground to Transparent (Kolor narzędzia do przezroczystości) — w tym przypadku będzie to płynne przejście tonalne od bieli do przezroczystości.

3. Pracuj w trybie pełnego ekranu — uruchomisz go, naciskając klawisz F. Nanoszenie gradientu zacznij od prawego dolnego rogu obrazu i przeciągaj kursor myszy do środka, zatrzymując się w okolicach kolana kobiety. Drugi gradient nanieś od prawego górnego narożnika i przeciągaj kursor do krawędzi głowy.



Użycie gradientów na masce warstwy dopasowania rozjaśni obraz w określonych miejscach. Jeśli klikniesz maskę warstwy przytrzymując klawisz Alt (Mac OS: Option), zostanie ona wyświetlona w oknie głównym.

4. Rozjaśnij lewy górny narożnik — dodaj nową warstwę Levels (Poziomy) i zmień jej tryb mieszania na Screen (Mnożenie odwrotności). Kolejny raz naciskając Ctrl+I (Mac OS: Cmd+I), odwróć maskę warstwy, dzięki czemu zapobiegniesz zmianie wyglądu zdjęcia. Następnie ponownie nanieś gradient Foreground to Transparent (Kolor narzędzia do przezroczystości), począwszy od lewego górnego wierzchołka aż do środka obrazka, rozjaśniając tym samym ciemne tło.



Płynne przejścia osiągnięto malując gradientem na masce warstwy.

5. Za pomocą polecenia Layer/New/Layer (Warstwa/Nowa/Warstwa) lub naciskając kombinację klawiszy Ctrl+Shift+N (Mac OS: Cmd+Shift+N) dodaj nową warstwę. Z menu rozwijanego wybierz tryb Overlay (Nakładka) i zaznacz pole Fill with Overlayneutral color(50% gray) (Wypełnij kolorem neutralnym dla nakładki (50% szarości)), jak widać na zrzucie poniżej.



Pusta warstwa z trybem mieszania Overlay (Nakładka) rozjaśnia określone fragmenty zdjęcia.

6. Malowanie na nowej warstwie pędzlem o odcieniu powyżej 50% szarości spowoduje zaciemnienie obrazka, natomiast malowanie odcieniem poniżej 50% będzie go rozjaśniać. Ustaw wartość parametru krycia białego pędzla o miękkiej końcówce na poziomie 10% i zamaluj cienie na twarzy kobiety, aby dzięki temu zwrócić uwagę oglądającego na mimikę jej twarzy.



Malując na warstwie o 50% szarości, ustawionej w trybie mieszania Overlay (Nakładka), kolorem czarnym przyciemnisz obrazek, a malując białym — rozjaśnisz.

Tryby mieszania obrazu są tak efektywnym narzędziem w korekcie naświetlenia, że używam ich praktycznie codziennie. Ponadto możliwości neutralnej warstwy Overlay (Nakładka) w zakresie korekcji jasności są wręcz uzależniające — jest to bowiem  niewiarygodnie prosta i skuteczna metoda rozjaśniania, bądź przyciemniania zdjęć w sposób podobny do tego, który stosuje się w tradycyjnej ciemni.


Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2020