Start arrow Tutoriale i inne arrow Tutoriale arrow Narzędzia malarskie

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Narzędzia malarskie
czwartek, 01 marzec 2007

Materiał pochodzi z książki
ABC grafiki komputerowej i obróbki zdjęć i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Narzędzia malarskie

Pierwszym narzędziem, któremu przyjrzymy się bliżej, jest Pędzel (Brush). Chociaż w programie masz do dyspozycji tylko jeden pędzel, to tak naprawdę możesz korzystać z różnych jego końcówek oraz modyfikować sposób nakładania farby. Nie jest to zbyt jasna definicja? Wyobraź sobie, że chcesz namalować kreskę i bierzesz do ręki, na przykład, pędzelek. W zależności od tego, w czym go umoczysz — czy będzie to tusz, czy farba akwarelowa, czy może farba olejna — oraz na czym będziesz malować — może to być papier, karton, płótno, szkło — uzyskasz różne efekty. W programie masz do dyspozycji ekran i mysz, wiec wszystkie te efekty uzyskujesz za pomocą rozmaitych końcówek pędzla i sposobów nakładania farby.


Narzędzie Pędzel (Brush)

Aby użyć narzędzia Pędzel (Brush):

1. Wybierz warstwę, a jeśli chcesz malować tylko na jej fragmencie, utwórz selekcję.

2. Z paska narzędziowego wybierz Pędzel (Brush), a następnie kolor narzędzia.

3. Z przybornika na pasku narzędzi możesz wybrać odpowiednią końcówkę, tryb nakładania kolorów, procentową wartość
parametru Krycie (Opacity) i poziomu wypływu farby (Wypływ — Flow), która określa prędkość nakładania farby.



Wyboru rozmiaru końcówki pędzla możesz dokonać, decydując się na jedną z wielkości dostępnych na liście lub używając suwaka, który pozwala ustawić dowolną średnicę końcówki. W tym samym oknie możesz również wybrać siłę nacisku narzędzia, która jest podawana w procentach. Oprócz standardowego pędzla masz również do wyboru końcówkę Aerograf
(Airbrush), co powoduje, że pędzel zachowuje się jak rozpylacz farby, oraz Puszka farby (Spray Paint), co sprawia, że pędzel zachowuje się jak farba w sprayu. Jeśli wybierzesz jedną z tych końcówek, przytrzymanie narzędzia nieruchomo w jednym
miejscu spowoduje, że powstanie okrągła plama, która będzie się stawała coraz bardziej intensywna. Zrzut poniżej  przedstawia różne efekty, jakie powstają podczas użycia każdej z tych końcówek.



Linia rysowana narzędziem Pędzel (Brush) z wykorzystaniem zwykłej końcówki, końcówki Aerograf (Airbrush) oraz Puszka farby (Spray Paint).


Średnicę pędzla możesz również zmienić tymczasowo, klikając w obszarze rysunku prawym przyciskiem myszy. Spowoduje to pojawienie się okna (poniżej), w którym możesz podać nową wartość średnicy narzędzia oraz siłę nacisku, ale nie będzie to miało wpływu na ustawienia narzędzia widoczne na pasku opcji. Wybrana wartość pozostanie aktywna aż do chwili wybrania innego pędzla.



Narzędzie Smużenie (Smudge)


Aby zastosować narzędzie Smużenie (Smudge):

1. Wybierz warstwę, na której chcesz pracować, i na pasku narzędziowym kliknij ikonę Smużenie (Smudge).

2. Na pasku opcji narzędzia (rysunek 14.4) możesz wybrać końcówkę pędzla, tryb nakładania kolorów [dostępne tryby dla tego narzędzia to Zwykły (Normal) powodujący równomierne rozmazanie wszystkich odcieni i kolorów, Ciemniej (Darken) który rozmazuje tylko kolory ciemniejsze na jaśniejszych, i Jaśniej (Lighten) rozmazujący tylko kolory jaśniejsze na ciemniejszych oraz zmienić wartość parametru Wytrzymałość (Strength).



3. Zaznaczenie opcji Próbkuj wszystkie warstwy (Use All Layers) powoduje, że rozmycie rozpoczyna się od kolorów pochodzących ze wszystkich aktualnie widocznych warstw. W przeciwnym razie rozmazywanie rozpocznie się od koloru znajdującego się na warstwie aktywnej.

4. Zaznaczenie opcji Kolor narzędzia (Finger Painting) spowoduje, że rozmazywanie będzie dotyczyło koloru narzędzia. W przeciwnym razie rozmazywanie rozpocznie się od koloru, który znajduje się bezpośrednio pod kursorem.

Aby wypróbować działanie narzędzia, przeciągnij nim wzdłuż obszaru obrazu i poczekaj chwilę, aż program odświeży widok. Przykładowe efekty użycia tego narzędzia pokazano poniżej.



Narzędzie Wiadro z farbą (Paint Bucket)

Narzędzie Wiadro z farbą (Paint Bucket) służy do szybkiego wypełniania większych obszarów obrazka jednolitym kolorem lub teksturą. Wypełniony zostaje obszar o jednolitej lub podobnej barwie wyznaczonej na podstawie określonego zakresu tolerancji, co oznacza, że możesz użyć tego narzędzia nawet bez uprzedniego zaznaczania obszaru przeznaczonego do wypełnienia. Przygotuj się jednak na to, że takie działanie może mieć zaskakujące skutki.

Wybierz warstwę, na której będziesz pracował, i pamiętaj, aby zaznaczyć opcję Zablokuj przezroczyste piksele (Lock Transparent Pixels), jeśli nie chcesz, aby przezroczyste obszary warstwy zostały wypełnione. Po wybraniu z paska narzędziowego narzędzia Wiadro z farbą (Paint Bucket) na pasku opcji masz do dyspozycji następujące opcje:

- Lista wyboru Źródło (Fill) zawiera dwie opcje — Kolor narzędzia (Foreground) i Wzorek (Pattern).
-Tryb nakładania kolorów Tryb (Mode).
-Parametr Krycie (Opacity).
-Parametr Zakres (Tolerance) — przyjmuje wartości w zakresie od 0 do 255, im wyższa wartość parametru, tym szerszy zakres kolorów, które zostaną wypełnione farbą.
-Opcja Wygładzanie (Anti-Aliased) — zapewnia wygładzenie krawędzi wypełnienia.
-Opcja Ciągłe (Contiguous) — zapewnia, że wypełnione zostaną wyłącznie obszary styczne do fragmentu obrazu, który kliknąłeś.
-Opcja Wszystkie warstwy (Use All Layers) — zaznaczenie tej opcji spowoduje, że narzędzie wypełni obszar na aktywnej warstwie na podstawie kolorów, które wykrywa na wszystkich aktualnie widocznych warstwach.



Narzędzie Gumka (Eraser)

Do wyboru masz trzy rodzaje narzędzia Gumka (Eraser):

-Standardowe narzędzie Gumka (Eraser).
-Narzędzie Gumka tła (Background Eraser).
-Narzędzie Magiczna gumka (Magic Eraser).



Jak zwykle przed wybraniem narzędzia wskaż warstwę, na której będziesz pracować. Jeśli będziesz używać narzędzia na warstwie tła lub na warstwie z włączoną opcją Zablokuj przezroczyste piksele (Lock Transparent Pixels), wymazywany kolor będzie zastępowany kolorem tła. Jeśli natomiast opcja będzie wyłączona, to wypełniane obszary staną się przezroczyste.
Z przybornika możesz wybrać pędzel, tryb mieszania, wartość parametru krycia i stopień wypływu farby. Przykład użycia narzędzia Gumka (Eraser) pokazano poniżej.



Obraz przed oraz po użyciu narzędzia Gumka (Eraser), za pomocą którego wymazano niektóre jaśniejsze plamy w tle obrazu.

Należące do tej samej rodziny narzędzie Gumka tła (Background Eraser) służy do wymazywania do przezroczystości bądź koloru tła przez przeciąganie. Działanie gumki tła zależy od wybranych ustawień, a wybierając odpowiednią końcówkę pędzla, można bardzo precyzyjnie określić jej parametry.

Bardzo ważnym parametrem narzędzia Gumka tła (Background Eraser) jest lista rozwijana Ograniczenia (Limits), która oferuje następujące opcje:

-Nieciągłe (Discontiguous) — pozwala wymazać wszystkie piksele z bieżącego zakresu tolerancji niezależnie od tego, czy ze sobą sąsiadują.
-Ciągłe (Continuous) — pozwala wymazać tylko sąsiadujące piksele z bieżącego zakresu odpowiadające pierwszemu klikniętemu pikselowi.
-Znajdź krawędzie (Find Edges) — pozwala usunąć sąsiadujące piksele, zachowując jednak krawędzie obiektu.

Lista rozwijana Próbkowanie (Sampling) pozwala wybrać jedną z następujących opcji:

-Ciągłe (Continuous) — pozwala wymazać do przezroczystości wszystkie piksele, po których przeciągniesz, a które mieszczą się w bieżącym zakresie tolerancji.
-Jednorazowo (Once) — pozwala wymazać do przezroczystości tylko piksele blisko odpowiadające pierwszemu pikselowi, po którym przeciągniesz. Jeśli chcesz wymazać tylko jeden kolor, wybierz tę opcję i ustaw tolerancję na 1%.
-Próbka tła (Background Swatch) — pozwala wymazać tylko te piksele, które odpowiadają bieżącemu kolorowi tła. W połączeniu z tą opcją należy określić kolor tła i dobrze jest wybrać niską wartość parametru Tolerancja (Tolerance).

Z pewnością zastanawiasz się teraz, jak to zrobić, aby mimo wszystko omyłkowo nie wymazać fragmentu obiektu, który Cię interesuje. Otóż istnieje możliwość ochrony określonego koloru przed wymazaniem przez włączenie opcji Kolor narzędzia (Protect Foreground Color) oraz wybranie z listy Próbkowanie (Sampling) opcji Jednorazowe (Once). Na palecie Kolor (Color) kliknij próbkę koloru narzędzia, wciśnij klawisz Alt i w oknie dokumentu kliknij próbkę koloru, który chcesz chronić przed wymazaniem.

Przykład zastosowania narzędzia.



Narzędzia Magiczna gumka (Magic Eraser) używa się, klikając wybrany fragment obrazu. Powoduje to wymazanie pikseli podobnych kolorem do klikniętego lub zawierających się w zdefiniowanym zakresie tolerancji. Możesz również ustawić krycie na wartość niższą niż 100% i w ten sposób uczynić pewne fragmenty obrazu półprzezroczystymi.

Im wyższa wartość parametru Tolerancja (Tolerance), tym większy zakres kolorów zostanie wymazany. Wpisanie w tym polu wartości 0 spowoduje, że wymazaniu ulegnie tylko kliknięty kolor. Wybierz teraz narzędzie Magiczna gumka (Magic Eraser) z paska narzędziowego, umieść kursor nad obszarem, który chcesz wymazać, i kliknij.

Skoro mówimy o wymazywaniu, warto tutaj wspomnieć o opcji Autogumka (Auto Erase) — jest w nią wyposażone narzędzie Ołówek (Pencil). Pozwala ona malować kolorem tła, jeśli zaczniesz przeciągać narzędzie po obszarze o kolorze narzędzia, oraz kolorem narzędzia, jeśli przeciągniesz gumką po obszarze jakiegokolwiek koloru.

Jeśli chcesz sprawdzić, jak działa ta opcja, wybierz narzędzie Ołówek (Pencil) i zaznacz Autogumka (Auto Erase). Przeciągnij kursorem myszy, aby wymazać wybrany obszar obrazu. Rozpocznij od przeciągania nad pikselami w kolorze narzędzia, aby nadać im kolor tła. Jeśli natomiast chcesz nadać kolor narzędzia, przeciągnij nad pikselami w kolorze tła.

Paleta Pędzle (Brushes)

Czas ponownie przyjrzeć się palecie Pędzle (Brushes) (poniżej), ale tym razem zrobimy to o wiele bardziej dokładnie. Paleta ta oferuje wiele opcji do modyfikacji i tworzenia końcówek pędzli wykorzystywanych przez całą gamę narzędzi.



Korzystanie z palety jest niezwykle proste. Jeśli nie jest ona widoczna, wybierz z menu opcję Okno/Pędzle (Window/Brushes) lub naciśnij klawisz F5. Jeśli lista kategorii nie jest dostępna w lewej części palety, wybierz z menu palety polecenie Widok rozszerzony (Expand View). Aby wyświetlić opcje danej kategorii, należy zaznaczyć jej nazwę na pasku znajdującym się z lewej strony okna (kategorie, których nie możesz zaznaczyć, są dla danego narzędzia niedostępne). Opcje dostępne na palecie Pędzle (Brushes) pozwalają na tworzenie ogromnej rozmaitości ustawień końcówek pędzla.

Edycja końcówki pędzla

Kliknij kategorię Ustawienia pędzla (Brush Presets) i wskaż interesującą Cię końcówkę. Teraz możesz przejść do edycji poszczególnych kategorii:

-Kształt pędzla (Brush Tip Shape) — zawiera ustawienia kształtu (poniżej) i rozmiaru pędzla; średnice pędzla zmieniają się w zakresie od 1 do 2500 pikseli poprzez ustawienie parametru Średnica (Diameter); pole Kąt (Angle) definiuje kąt pochylenia końcówki, ale można go również zmienić, pociągając za strzałkę znajdującą się z lewej strony pola; pole Zaokrąglenie  (Roundness) definiuje stopień zaokrąglenia końcówki i przyjmuje wartości od 0 do 100%, ale można je także zdefiniować za pomocą kropek pokazanych w znajdującym się po lewej stronie diagramie; pole Twardość (Hardness) definiuje zmiękczenie krawędzi i przyjmuje wartości od 0 do 100; efekty wszystkich wprowadzanych zmian można obserwować w oknie podglądu
umiejscowionym w dolnej części palety.



-Dynamika kształtu (Shape Dynamics) (poniżej) — pozwala kontrolować zmianę kształtu końcówki; opcje Wahanie rozmiaru (Size Jitter), Wahanie kąta (Angle Jitter) i Wahanie zaokrąglenia (Roundness Jitter) pozwalają zdefiniować niestabilność odpowiednich elementów; listy rozwijane Sterowanie (Control) powiązane z każdym z parametrów (rozmiar, kąt i zaokrąglenie) pozwalają wskazać funkcję myszy lub pisaka tabletu, która będzie powodować zmiany parametrów; pola Minimalna średnia (Minimum Diameter) i Minimalne zaokrąglenia (Minimum Roundness) określają minimalną średnicę i zaokrąglenie pędzla.



-Rozproszenie (Scattering) — pozwala kontrolować położenie kropel farby w malowanej linii; pole Rozproszenie (Scatter) określa, jak daleko krople farby mogą odbiegać od wyznaczonej linii; pole Obie osie (Both Axes) umożliwia rozrzucanie kropel w obu osiach (wzdłuż i prostopadle do linii); pole Wyliczanie (Count) określa ilość nakładanej farby.

-Tekstura (Texture) (poniżej) — pozwala skorzystać z tekstury wzorka do malowania; w górnej części okna znajduje się lista rozwijana zawierająca dostępne wzorki; pole Odwróć (Invert) pozwala dokonać inwersji między jasnymi a ciemnymi fragmentami wzorka; pole Skala (Scale) umożliwia zmianę skali tekstury; opcja Tekstura na końcach (Texture Each Tip) w połączeniu z suwakiem Głębia (Depth) pozwala określić wpływ wybranego efektu; parametr Tryb (Mode) określa tryb nakładania tekstury; suwak Minimalna Głębia (Depth) określa stopień wnikania farby w teksturę; pole Wahanie głębi (Depth Jitter) określa poziom przypadkowych zmian parametru Głębia; lista rozwijana Sterowanie (Control) pozwala określić stopień zaniku śladu pędzla.



Pędzel podwójny (Dual Brush) (poniżej) — pozwala użyć jednej z bardziej ciekawych końcówek pędzla; dla każdej wskazanej końcówki możesz wybrać wartość na suwakach Średnica (Diameter), Odstępy (Spacing), Rozproszenie (Scatter) i Liczba (Count).



Dynamika koloru (Color Dynamics) — pozwala określić zmienność koloru pędzla; suwak Wahania narzędzia/tła   Foreground/Background Jitter) określa zmienność pomiędzy kolorem narzędzia i tła; lista rozwijana Sterowanie (Control) określa sposób zanikania kolorów; inne suwaki w tej kategorii to Wahanie barwy (Hue Jitter), Wahanie nasycenia (Saturation Jitter) i Wahanie jasności (Brightness Jitter); suwak Czystość (Purity) powala określić stopień wykorzystania koloru tła w trakcie malowania.

-Inne dynamiki (Other Dynamics) — pozwala określić zmienność krycia i wypływu farby; wartości parametrów Wahanie krycia (Opacity Jitter) i Wahanie przepływu (Flow Jitter) można regulować w zakresie od 0 do 100%.

-Opcje dodatkowe:

Szum (Noise) — powoduje, że ślad pędzla jest bardziej ziarnisty.

Mokre krawędzie (Wet Edges) — zaznaczenie tej opcji pozwala uzyskać efekt malowania akwareli dobrze zmoczonym pędzlem.

Aerograf (Airbrush) — powoduje nanoszenie farby zgodnie z dynamiką ruchu myszy.

Wygładzanie (Smoothing) — powoduje zaokrąglanie ostrych krawędzi.

Ochrona tekstury (Protect Texture) — powoduje utworzenie jednolitej tekstury dla całego obszaru obrazu.

Zapisywanie ustawień pędzla

Jeśli bawiłeś się w poprzednim podpunkcie ustawieniami pędzli i sprawdzałeś każdą z opcji w najbardziej skrajnych położeniach, a teraz chcesz przywrócić domyślne ustawienia, wystarczy, że z menu palety Pędzle (Brushes) wybierzesz
polecenie Wyczyść kontrolki pędzla (Clear Brush Controls). Użycie tego polecenia spowoduje usunięcie wszystkich niestandardowych ustawień, chyba że zapiszesz ustawienia nowo zdefiniowanej końcówki w odpowiedniej bibliotece.

W tym celu:

1. Przejdź na zakładkę Ustawienia pędzla (Brush Presets) i z podręcznego menu palety wybierz polecenie Zachowaj pędzle (Save Brushes).

2. W oknie dialogowym Zapisz (Save) (poniżej) w polu Nazwa (Name) podaj nazwę dla nowego zestawu (nie zmieniaj domyślnego rozszerzenia .abr) i kliknij przycisk Zapisz (Save).



Wczytywanie biblioteki końcówek

Oprócz standardowych końcówek pędzli masz dostęp do dwunastu dodatkowych bibliotek pędzli. Są to biblioteki pędzli kwadratowych, z cieniem, naturalnych, kaligraficznych itd. Aby wczytać jedną z takich bibliotek:

1. Uruchom paletę Pędzle (Brushes) i przejdź na zakładkę Ustawienia pędzla (Brush Presets).

2. Rozwiń menu palety i wybierz nazwę biblioteki, którą chcesz wczytać.



3. Na ekranie pojawi się okno ostrzeżenia, w którym należy kliknąć przycisk Dołącz (Append), aby dodać wskazaną pozycję do palety, lub przycisk OK, aby zastąpić dotychczasową zawartość palety.

Jeśli biblioteka znajduje się poza domyślnym folderem, w którym przechowywane są biblioteki, wybierz z menu opcję Wczytaj pędzle (Load Brushes).

Jeśli natomiast chcesz przywrócić domyślną zawartość palety, wybierz z menu palety Pędzle (Brushes) opcję Wyzeruj pędzle (Reset Brushes) i kliknij przycisk OK.



Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2020