Start arrow Tutoriale i inne arrow Narzędzia i filtry Photoshopa arrow Filtry Photoshopa - opis i zastosowanie

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Kontakt
Regulamin

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

powered_by.png, 1 kB
Filtry Photoshopa - opis i zastosowanie
piątek, 02 marzec 2007


Materiał pochodzi z książki
ABC grafiki komputerowej i obróbki zdjęć i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Filtry programu Photoshop to całkiem nowy obszar możliwości. Możesz ich używać do subtelnego modyfikowania obrazu, i tutaj przychodzą na myśl filtry Rozmycie (Blur) oraz Wyostrzanie (Sharpen), albo tworzenia całkowicie abstrakcyjnych form z prostego obrazu, tutaj możesz liczyć na filtry grup Zniekształć (Distort) i Szkic (Sketch). Możesz nakładać kilka filtrów na siebie, a także ograniczyć zakres ich działania do wyselekcjonowanego fragmentu obrazu.

Filtry są zebrane w kilkanaście grup, z których każda tworzy osobne podmenu menu Filtr (Filter) zgodnie z właściwościami danej grupy filtrów.

Filtry

Każdy z filtrów można stosować na całej warstwie bieżącej  lub na jej wyselekcjonowanym obszarze. W tym drugim przypadku warto zmiękczyć granice selekcji przed zastosowaniem, aby przejście pomiędzy fragmentem obrazu zmodyfikowanym filtrem a resztą nie było zbyt gwałtowne.

Wszystkie filtry działają na obrazach w trybie RGB i Wielokanałowy (Multichannel), lecz nie wszystkie są dostępne dla trybów CMYK, Skala szarości (Grayscale) i Lab (Lab). Natomiast żaden filtr nie może być stosowany dla obrazów w trybie Bitmapa (Bitmap), Kolory indeksowane (Indexed Colors) oraz zawierających 16 bitów w każdym kanale.

Stosowanie filtrów

Część filtrów wprowadza się przez wybranie samej ich nazwy z menu, reszta po wybraniu ich nazwy wyświetla okno dialogowe, w którym możesz zmienić parametry ich działania. Większość okien dialogowych oferuje okno podglądu, które pokazuje, jak obraz będzie wyglądał po zastosowaniu filtra z wybranymi parametrami. Przeciągnięcie kursorem w oknie podglądu powoduje przemieszczenie obrazu wewnątrz tego okna.

W przypadku niektórych filtrów kursor umieszczony w obrębie okna dokumentu przybiera kształt kwadratu. Po kliknięciu w danym miejscu obrazu podgląd pokaże, jak będzie wyglądał wskazany fragment po zastosowaniu filtra.

Jeśli chcesz, aby filtr zmodyfikował piksele znajdujące się tylko w części obrazu, utwórz selekcję. Jeśli jednocześnie chcesz uzyskać gładkie przejście pomiędzy tym obszarem a resztą obrazu, przed nałożeniem filtra zastosuj polecenie Wtapianie (Feather).

Inne sposoby ograniczenia zakresu działania filtra to zastosowanie maski warstwy lub utworzenie na niej czarno-białego gradientu i zastosowanie filtra na warstwie z obrazem. Więcej na ten temat dowiesz się w dalszej części rozdziału, w której omawiać będziemy przykłady użycia filtrów.

Z pewnością wypróbowałeś już działanie filtrów na obrazie i zauważyłeś, że zastosowanie niektórych z nich daje niezwykle nienaturalny efekt. Możesz tego uniknąć, stosując dany filtr wielokrotnie. Dzięki temu efekt końcowy może być bardziej naturalny.

W przypadku niektórych filtrów zwiększenie jasności oraz kontrastu może pomóc w intensyfikacji ich efektów. Do zwiększenia kontrastu warstwy służy znane Ci już polecenie Poziomy (Levels) wywoływane z menu Obrazek/Dopasuj (Image/Adjustments). Jeśli zechcesz zmienić kolor warstwy po użyciu filtra usuwającego kolor z obrazu, pomocne może się okazać znajdujące się w tym samym menu polecenie Barwa/Nasycenie (Hue/Saturation).

Z pewnością ucieszy Cię również informacja, iż w przypadku niektórych filtrów istnieje możliwość mapowania tekstury za ich pomocą. Zamiast używać predefiniowanych deseni do tworzenia tekstur, możesz wczytać dowolny obraz z dysku i zastosować go jako mapę tekstury. Pamiętaj, że obraz, który zamierzasz odwzorować, musi być zapisany w formacie pliku Photoshopa (.psd). W oknie dialogowym filtra wybierz opcję Dodanie tekstury (Load texture), wskaż obraz w formacie Photoshopa i kliknij przycisk OK.

Przegląd filtrów

Najprostszym sposobem podejrzenia, jak działają poszczególne filtry, jest użycie okna dialogowego Galeria filtrów (Filter Gallery) — prezentuje ono filtry grupami, w których występują one w menu. Filtr>Galeria Filtrów (Filter>Filter Galery)

Okno Galeria filtrów (Filter Gallery) składa się z czterech głównych elementów, są to:

-Okno podglądu — znajduje się ono po lewej stronie okna głównego. Pozwala oglądać efekt zastosowania wybranego filtra na bieżącym obrazie. Za pomocą przycisków (+) i (–) możesz powiększać lub zmniejszać widok w oknie podglądu. Możesz również określić procentowe powiększenie bieżącego obrazu, jakie ma być widoczne w oknie podglądu.

-Pole miniaturek filtrów — znajduje się ono w środkowej części okna głównego. Zawiera uszeregowane foldery odpowiadające grupom dostępnych w programie filtrów. Kliknięcie nazwy grupy powoduje rozwinięcie listy przyporządkowanych do niej filtrów. Aby zastosować jeden z filtrów na bieżącym obrazie, kliknij jego miniaturkę, a efekt będzie widoczny w oknie podglądu.

-Pole opcji filtra — znajduje się z prawej strony okna głównego i zawiera dostępne opcje i parametry aktualnie wybranego filtra.

-Lista nazw filtrów stosowanych na aktywnym obrazie — znajduje się w prawej dolnej części okna głównego. Zawiera nazwy wszystkich filtrów, które zostały użyte na bieżącym obrazie podczas aktualnej sesji Galerii filtrów (Filter Gallery).

Jak już wspominałam, filtry są zgrupowane w kilku kategoriach, a podział jest uzależniony od ich wpływu na obraz.

Przegląd, zobrazowanych graficznie wszystkich filtrów dostępnych w Photoshopie znajduje się TUTAJ.

Filtry grupy Artystyczne (Artistic)

W skład grupy Artystyczne (Artistic) wchodzi piętnaście filtrów, których użycie pozwala nadać obrazowi bardziej malarski charakter.

Filtr Kolorowanie kredkami (Colored Pencil) pozwala uzyskać efekt zbliżony do malowania kredkami całego obrazu. Okno dialogowe uruchamiane po wybraniu z menu opcji Filtr/Artystyczny/Kolorowanie kredkami (Filter/Artistic/Colored Pencil) zawiera trzy suwaki:

-Grubość ołówka (Pencil Width) — definiuje grubość rysika kredki,
-Nacisk kredki (Stoke Pressure) — reguluje poziom nacisku rysika,
-Jaskrawość papieru (Paper Brightness) — definiuje stopień jasności kartki, na której znajduje się obraz.

Filtr Wycinanka (Cutout) pozwala uzyskać efekt tworzenia obrazu z kolorowego papieru. Obrazy o wysokim kontraście przybierają postać szkicu, a kolorowe wydają się składać z kilku warstw kolorowego papieru.

Filtr Suchy pędzel (Dry Brush) pozwala uzyskać efekt tworzenia obrazu z wykorzystaniem techniki malarskiej suchego pędzla. Okno dialogowe uruchamiane po wybraniu z menu opcji Filtr/Artystyczny/Suchy pędzel (Filter/Artistic/Dry Brush) zawiera
trzy suwaki definiujące grubość pędzla, jego dokładność i teksturę.

Filtr Ziarno błony filmowej (Film Grain) pozwala ujednolicić wygląd obrazów pochodzących z różnych źródeł przez zastosowanie jednolitego wzoru do cieni i półcieni obrazka, a nasyconego do jasnych fragmentów.

Filtr Fresk (Fresco) dzieli obraz na okrągłe niesymetrycznie rozłożone elementy. Okno dialogowe uruchamiane po wybraniu z menu opcji Filtr/Artystyczny/Fresk (Filter/Artistic/Fresco) zawiera trzy suwaki definiujące grubość pędzla, jego dokładność i teksturę.

Filtr Blask neonu (Neon Glow) pozwala dodać do obrazka różne typy blasku, co powoduje jego zmiękczenie. Okno dialogowe uruchamiane po wybraniu z menu opcji Filtr/Artystyczny/Blask neonu (Filter/Artistic/Neon Glow) zawiera pole Kolor blasku (Glow Color), które umożliwia wybór koloru blasku poprzez użycie palety Próbnik kolorów (Color Picker).

Filtr Maźnięcia farbą (Paint Dubas) pozwala nadać obrazowi efekt malowania za pomocą maźnięć pędzla o definiowanej (w zakresie od 1 do 50) grubości. Użytkownik może również wybrać typ efektów takich jak Prosty (Simple), Szeroki ostry (Wide Sharp) czy Błyszczący (Sparkle).

Filtr Szpachla malarska (Palette Knife) zmniejsza szczegółowość obrazka i nadaje mu efekt malowanego płótna o wyraźnej teksturze.

Filtr Foliowanie (Plastic Wrap) sprawia, że obraz wygląda, jakby przedstawiona scena została owinięta w miękki plastik, który powoduje zagubienie szczegółów obrazu.

Filtr Posteryzacja brzegów (Poster Edges) zmniejsza ilość użytych kolorów zgodnie z wybraną wartością parametru Posteryzacja (Posterization), a krawędzie obiektów przedstawionych na obrazie zostają podkreślone czarną kreską.

Filtr Pastele (Rough Pastels) daje efekt nałożenia pastelowej kredki. W obszarach, gdzie występuje jasny kolor, warstwa nakładanych pasteli jest gruba i widoczna jest minimalna ilość tekstury, a w ciemnych obszarach mała ilość pasteli ujawnia znajdującą się poniżej teksturę.

Filtr Smużenie (Smudge Stick) zmiękcza krawędzie przez nałożenie efektu rysowania krótkimi, miękkimi pociągnięciami pędzla, co powoduje rozmazanie ciemniejszych obszarów. Jasne obszary stają się jaśniejsze i tracą ostrość.

Filtr Gąbka (Sponge) tworzy na obrazie obszary kontrastujących ze sobą kolorów pokryte teksturą, co daje efekt malowania za pomocą gąbki.

Filtr Akwarele (Watercolor) nadaje obrazowi efekt malowania akwarelami z wykorzystaniem średniego pędzla. W oknie dialogowym uruchamianym po wybraniu z menu opcji Filtr/Artystyczny/Akwarele (Filter/Artistic/Watercolor) znajdują się trzy suwaki odpowiedzialne za regulację dokładności pędzla, intensywności cienia i tekstury.

Filtr Podkład (Underpainting) umieszcza obraz na tle wypełnionym wybraną teksturą.

Filtry grupy Rozmycie (Blur)

Filtry grupy Rozmycie (Blur) powodują rozmiękczenie całego obrazu lub jego wybranego fragmentu i są niezwykle przydatne podczas retuszowania. Powodują one wygładzenie przejść przez uśrednienie pikseli znajdujących się w sąsiedztwie ostrych krawędzi.

Filtry grupy Pociągnięcie pędzla (Brush Strokes) 

W skład grupy Pociągnięcie pędzla (Brush Strokes) wchodzi osiem filtrów, których użycie pozwala nadać obrazowi efekty graficzne przypominające rysunek oraz rozmazywać kolory.

Filtr Zaakcentowane krawędzie (Accented Edges) powoduje podkreślenie krawędzi na obrazie. Jeśli wartość parametru Jasność krawędzi (Edge Brightness) jest wysoka, akcenty na obrazie wydają się być zaznaczone białą kredą, a jeśli wartość ta jest niska — czarnym tuszem.

Filtr Linie pod kątem (Angled Strokes) powoduje, że obraz jest przerysowywany techniką prostopadłych pociągnięć pędzla, gdzie ciemne i jasne obszary malowane są pociągnięciami pędzla w przeciwnych kierunkach.

Filtr Kreskowanie (Crosshatch) dodaje do obrazu teksturę i podkreśla krawędzie pokolorowanych obszarów, zachowując oryginalne szczegóły. Uzyskuje w ten sposób efekt kreskowania ołówkiem.

Filtr Ciemne kreski (Dark Strokes) powoduje, że ciemne obszary obrazu są pokrywane ciemnymi krótkimi kreskami, a jaśniejsze — długimi jasnymi kreskami.

Filtr Kontury tuszu (Ink Outlines) obrysowuje obrazek, dodając cienkie linie na szczegółach, co daje efekt rysowania tuszem. W oknie dialogowym uruchamianym po wybraniu z menu opcji Filtr/Artystyczny/Kontur tuszu (Filter/Artistic/Ink Outlines) znajdują się trzy parametry definiujące długość obrysu, intensywność ciemnych i jasnych obszarów.

Filtry grupy Zniekształcenie (Distort)

W skład grupy Zniekształcenie (Distort) wchodzi trzynaście filtrów, które zniekształcają obraz przez przemieszczenie kolorów. Powodują one zniekształcenie geometrii obrazka i są używane do tworzenia efektów trójwymiarowych lub innych efektów plastycznych.

Filtr Rozmyta poświata (Diffuse Glow) nakłada na obraz miękki filtr dyfuzyjny, który dodaje do obrazka półprzejrzysty biały szum. W oknie dialogowym uruchamianym po wybraniu z menu opcji Filtr/Zniekształcenie/Rozmyta poświata (Filter/Distort/Diffuce/Glow) znajdują się trzy parametry:

-Ziarnistość (Grainness) — określa wielkość ziarna na obrazie,
-Wartość blasku (Glow Amount) — określa stopień intensywności blasku,
-Wielkość czyszczenia (Clear Amount) — określa stopień przezroczystości białego szumu.

Filtr Ściśnięcie (Pinch) powoduje ściśnięcie zaznaczenia. Wartość dodatnia parametru Wartość (Amount) przesuwa zaznaczenie w kierunku środka obrazu, a ujemna — ku zewnętrznej części obrazu.

Filtry grupy Szum (Noise)

Filtry z grupy Szum (Noise) są przeznaczone głównie do nakładania lub usuwania szumu lub pikseli z losowo rozłożonymi poziomami kolorów. Dzięki nim zaznaczony obszar może w prosty sposób wtopić się w otaczające go piksele. Filtry z tej grupy pozwalają również tworzyć niezwykłe tekstury i usuwać z obrazu plamy lub przebarwienia.

Filtry grupy Pikslowanie (Pixelate)

Filtry grupy Pikslowanie (Pixelate) pozwalają na mocne wyróżnienie zaznaczonego obszaru przez łączenie pikseli o zbliżonych wartościach kolorów w komórki.

Filtry grupy Rendering (Render)

Dzięki filtrom grupy Rendering (Render) możliwe jest tworzenie trójwymiarowych kształtów, wzorów chmur, a także symulacja efektów świetlnych na zdjęciach. Umożliwiają one również obróbkę obiektów w przestrzeni trójwymiarowej, tworzenie  obiektów trójwymiarowych (sześcianów, kul i cylindrów) oraz wypełnień teksturą w celu uzyskania trójwymiarowych efektów świetlnych.

Filtry grupy Wyostrzanie (Sharpen)

Dzięki filtrom grupy Wyostrzanie (Sharpen) możliwe jest przywrócenie ostrości rozmazanym obrazom przez zwiększenie kontrastu sąsiadujących pikseli.

Filtry grupy Szkic (Sketch)

Filtry grupy Szkic (Sketch) są wykorzystywane do nakładania tekstury na obrazy, często w celu uzyskania efektów trójwymiarowych. Pozwalają one również uzyskiwać efekty rysunku odręcznego. Często filtry grupy Szkic (Sketch) wykorzystują kolor tła i narzędzia podczas przetwarzania obrazu.

Filtry grupy Stylizacja (Stylize)

Filtry grupy Stylizacja (Stylize) pozwalają nadawać impresjonistyczny wygląd zaznaczonemu obszarowi obrazu przez przemieszczanie pikseli i podwyższanie kontrastu obrazu.

Filtry grupy Tekstura (Texture)

Filtry grupy Tekstura (Texture) służą do tworzenia wrażenia głębi lub nadawania organicznego wyglądu obiektów na obrazie.

Filtry grupy Inne (Other)

Grupa różnych niesprecyzowanych w zastosowaniu filtrów.

Uwaga:

Pamiętaj, że dopiero kliknięcie przycisku OK powoduje zastosowanie filtra na obrazie. Dopóki nie klikniesz przycisku OK, żaden filtr nie zostanie zastosowany na bieżącym obrazie, a tym samym wygląd jego okna nie ulegnie zmianie.


Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2020