Start arrow Tutoriale i inne arrow Tutoriale arrow Niwelowanie efektów lampy

Menu witryny
Start
Tutoriale i inne
Spis zawartości
Szukaj w serwisie
Zajrzyj co nowego
Photoshop Sklep
Ranking stron
Ankiety
Autor witryny
Cherub
Galeria Fotodesign
Galeria Dark Fantasy
Oferta obróbki zdjęć
Kontakt
Regulamin
Login

Hasło

Pamiętaj
Zapomniałeś hasła?

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w swojej przeglądarce.

Komunikat

Strona internetowa cherub.pl z powodu swojego wieku przeszła na emeryturę i nie jest już aktualizowana.

Zapraszamy na nową stronę dla użytkowników Photoshopa.

powered_by.png, 1 kB
Niwelowanie efektów lampy
poniedziałek, 10 grudzień 2007

Niwelowanie efektów lampy błyskowej i tylnego oświetlenia.

Materiał pochodzi z książki Oko w Oko z Adobe Photoshop CS3 i został zamieszczony dzięki uprzejmości wydawnictwa Helion.

Fotografia to sztuka oświetlania. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób światło odbije się od określonej powierzchni i wpadnie do obiektywu aparatu. Jeśli zawiedzie oświetlenie, to i nasze ujęcie nie będzie należało do najlepszych. Jednym z klasycznych błędów popełnianych podczas fotografowania jest sytuacja, w której główny obiekt zdjęcia jest oświetlony od tyłu. Cień padający wówczas na pierwszy plan ujęcia może skutecznie zniweczyć nawet najlepszy pomysł na kompozycję. Każdy fotograf wie, że oświetlenie tylne można w pewnym stopniu zrównoważyć dzięki wykorzystaniu lampy błyskowej, lecz nawet najlepszym zdarza się o tym zapomnieć. Pozostaje też kwestia zastosowania tanich, kiepskich lamp błyskowych, które w słabych warunkach oświetleniowych potrafią dość mocno zachwiać równowagą kompozycji, ponieważ pierwszy plan ujęcia jest nienaturalnie jasno oświetlony, zaś drugi plan i tło spowite są w niemal nieprzeniknioną czerń.

Niezależnie od tego, czy zdjęcie jest prześwietlone, czy też niedoświetlone, lekarstwem na trapiące je bolączki jest polecenie
Shadow/Highlight (Cień/Podświetlenie), które potrafi w magiczny wręcz sposób odzyskać informacje ukryte w cieniach i światłach fotografii, zachowując przy tym stosunkowo płynne i łagodne przejścia między poszczególnymi zakresami tonalnymi obrazka. Oto gotowy przepis na wykorzystanie tego polecenia w praktyce:

1. Otwórz plik z fotografią.
W trakcie robienia tej fotografii wziąłem poprawkę na dość silne nasłonecznienie, dzięki czemu zakres świateł jest stosunkowo poprawny, lecz jednocześnie dość znacznie ucierpiały na tym cienie, które są niemal nieczytelne.

niwelowanie lampy

Zastosowanie silnej, zewnętrznej lampy błyskowej w roli doświetlenia zapewne rozwiązałoby ten problem, lecz niestety nie miałem lampy pod ręką. Widzimy więc mrocznego, spowitego cieniem z jednej strony i jaskrawo oświetlonego z drugiej koguta, z którym coś trzeba zrobić…

2. Otwórz paletę Histogram. Wydaj polecenie Window/Histogram (Okno/Histogram), aby wyświetlić paletę Histogram.
(Jeśli paleta ta była już wcześniej otwarta, to ponowne wydanie tego polecenia spowoduje jej ukrycie. W takim przypadku będziesz musiał wydać je raz jeszcze).

3. Ukryj kanały kolorów. W odróżnieniu od poleceń Levels (Poziomy) i Curves (Krzywe), polecenie Shadow/Highlight (Cień/Podświetlenie) nie traktuje poszczególnych kanałów obrazu z osobna. W tym przypadku Photoshop zastosuje nasze poprawki do wszystkich kanałów jednocześnie, nie trzeba więc trwonić cennego miejsca na ekranie na potrójne histogramy. Kliknij przycisk znajdujący się w prawym górnym rogu palety Histogram, aby wyświetlić menu z opcjami jej działania, a następnie włącz opcję Expanded View (Widok rozszerzony). Na ekranie pozostanie tylko jeden, duży histogram.

niwelowanie lampy

4. Wydaj polecenie Shadow/Highlight (Cień/Podświetlenie). Wydaj polecenie Image/Adjustments/Shadow/Highlight (Obraz/Dopasowanie/Cień/Podświetlenie). W porównaniu do okien dialogowych omawianych dotychczas poleceń okno Shadow/Highlight (Cienie/Podświetlenia) wygląda bardzo skromnie: zawiera ono jedynie dwa suwaki. Suwak w sekcji Shadow
(Cień) umożliwia rozjaśnienie najciemniejszych, zaś suwak w sekcji Highlights (Podświetlenia) przyciemnienie najjaśniejszych fragmentów zdjęcia.

niwelowanie lampy

5. Skoryguj cienie i światła obrazu. Domyślne ustawienia parametrów w oknie Shadow/Highlight (Cienie/Podświetlenia) są
nieco zbyt agresywne, jeśli chodzi o rozjaśnianie cieni, i nieco zbyt zachowawcze pod względem przyciemniania świateł. Skoryguj wartość parametru Amount (Wartość) dla cieni do 30%, zaś wartość parametru Amount (Stopień ) dla świateł zwiększ do 10%.

niwelowanie lampy

6. Włącz zaawansowane opcje korekcji. Okno dialogowe polecenia Shadow/Highlight (Cień/Podświetlenie) wydaje się nieco ubogie, szczególnie w porównaniu z narzędziami, takimi jak Levels (Poziomy) czy Curves (Krzywe), lecz pod tą skromną powierzchownością kryje się prawdziwy lwi pazur. Pazur ów wysuwamy przez zaznaczenie pola Show More Options (Pokaż więcej opcji) w dolnej części okna; wówczas naszym oczom ukazuje się wypełnione suwakami okno widoczne poniżej.

niwelowanie lampy

7. Zwiększ wartość parametrów Radius (Promień). Algorytmy działania polecenia Shadow/Highlight (Cień/Podświetlenie) bardziej przypominają działanie filtrów omówionych w lekcji 8. „O ostrości i filtrach” niż narzędzia typu Levels (Poziomy) i Curves (Krzywe). (Rzeczywiście część kodu odpowiedzialnego za działanie polecenia Shadow/Highlight (Cień/Podświetlenie) oparta jest o algorytmy filtra High Pass (Górnoprzepustowy), omówionego w ramce „Jak wyostrzyć przez rozmycie?” na stronie 343).
Oznacza to, że polecenie Shadow/Highlight (Cień/Podświetlenie), poza przypisanymi doń funkcjami, ma także tendencję do nieznacznego wyostrzania obrazu. W celu złagodzenia tego efektu zwiększ wartość obydwu parametrów Radius (Promień) — jeden znajduje się w sekcji Shadows (Cienie), drugi zaś w sekcji Highlights (Podświetlenia) — do 100 pikseli. Duża wartość parametru Radius (Promień) powoduje rozproszenie efektu, a co się z tym wiąże, pozwala uzyskać najłagodniejsze możliwe przejścia tonalne między trójką naszych dobrych znajomych: światłami, cieniami i półcieniami.

8. Zmień wartości parametrów Tonal Width (Szerokość tonalna). Dwa suwaki Tonal Width (Szerokość tonalna) regulują szerokość zakresu tonalnego dla cieni i świateł, a mówiąc prościej — decydują, jak szerokie spektrum odcieni będzie potraktowane jako cienie oraz jako światła. Duża część naszej fotografii jest wypełniona cieniami, a jedynie niewielkie jej fragmenty — światłami, dlatego naszym zadaniem będzie zawężenie zakresu tych pierwszych i rozszerzenie tych drugich.
Zmniejsz więc wartość parametru Tonal Width (Szerokość tonalna) w sekcji Shadows (Cienie) do 40%, zaś wartość analogicznego parametru w sekcji Highlights (Podświetlenia) zwiększ do 70%.

9. Rozjaśnij cienie. Ponieważ ograniczyliśmy cienie przez zmniejszenie szerokości ich zakresu tonalnego i zwiększenie wartości parametru Radius (Promień), to możemy swobodnie zwiększyć wartość parametru Amount (Wartość), nieznacznie je rozjaśniając. Zmień zatem wartość w polu Amount (Wartość) sekcji Shadows (Cienie) z 30% do 60%.

10. Zmniejsz wartość parametru Color Correction (Korekcja kolorów). Podobnie jak parametr Saturation (Nasycenie) w oknie dialogowym Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie), suwak Color Correction (Korekcja kolorów) umożliwia skorygowanie nasycenia barw. Kolorystyka tego zdjęcia nie jest zła, lecz na przykład czerwienie na dziobie koguta wydają mi się nieco zbyt intensywne. Aby temu zaradzić, spróbuj zmniejszyć wartość parametru Color Correction (Korekcja kolorów) do +10, pozostawiając wartości innych parametrów w sekcji Adjustments (Dopasowania) bez zmian. Na zdjęciu powyżej przedstawiono okno dialogowe Shadow/Highlight (Cień/Światło) z końcowymi wartościami, zastosowanymi w tym ćwiczeniu.

11. Zapisz dokonane zmiany. Kliknij przycisk OK lub naciśnij klawisz Enter lub Return, aby zatwierdzić wprowadzone zmiany i zamknij okno dialogowe Shadow/Highlight (Cienie/Podświetlenia). Rezultat widoczny poniżej jest zdumiewająco dobry.

niwelowanie lampy

Naciśnij kilkukrotnie Ctrl+Z ( +Z w Mac OS), aby porównać fotografię przed korekcją i po jej zakończeniu. Zakres cieni
zaroił się od niewidocznych wcześniej szczegółów, przy jednoczesnym zachowaniu poprawnej ekspozycji świateł i równowagi kolorystycznej obrazka. Warto zauważyć, że korekcja jasności obrazu przy użyciu polecenia Curves (Krzywe) powoduje niekiedy przekłamania kolorów, których tutaj udało się z powodzeniem uniknąć. Podsumowując, polecenie Shadow/Highlight (Cień/Podświetlenie) to najdoskonalsze zintegrowane narzędzie do korygowania nadmiernie kontrastowych fotografii, jakie oferuje program Photoshop.


Grafika i zawartość są chronione prawem autorskim - Cherub Gallery 2005-2020